Så blev jag affärssmart som bloggare

Det känns som att alla som inte tvingats vara inne har varit ute idag. Jag såg en del på Snapchat från Stockholm och jag har inte längtat dit – ändå är det där jag är just nu. Jag delar inte samma ljuva känsla som många andra som samlas i parker och på klipphällar och på uteserveringar och hänger med vänner. Det är ju just den här tiden som jag trivs som minst i Stockholm…

Men – jag gillar Stockholm ändå även om det inte låter så. Jag gillar bara lite andra saker med Stockholm.

I vanlig ordning har jag lyssnat en hel del på podcasts de senaste dagarna och en pod jag nyss lyssnade några avsnitt på handlade om att ”redefine success”. Det var alltså poddens röda tråd att prata om framgång och där var nog ett hundratal avsnitt. Helt briljant podcastidé tycker jag som både tydlig och som gör begreppet framgång bredare. För vad är framgång – eller success – egentligen? Vad är framgång för dig?

Om det är en sak jag vill säga till alla bloggare där ute som vill nå framgång med sin blogg så är det att ställa dig själv vad du har för mål – och om det är rätt mål.

Ett vanligt mål bland bloggare är att bli störst i sin nisch eller att ha ett visst antal läsare. Jag tänkte också så ett tag. Sedan kom jag på en bättre målsättning: och det var att tjäna pengar på mitt digitala varumärke och då blev det tydligare vad jag behövde göra. Dessutom blev allting roligare eftersom jag inte behövde jämföra mig med alla andra och hetsa kring antalet läsare. Jag kunde se på min statistik med andra ögon och fatta andra beslut. Jag blev affärssmart.

Men det behöver inte bara handla om bloggare – det kan ju också handla om livet. Om du vill något med ditt liv så ställ dig själv frågan vad du har för mål med ditt liv – och om det är rätt mål.

Sara IMG_6237

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Vilket bra inlägg med kloka tips! Jag tänkte också mycket på läsare förut, men det känns inte som ett rimligt mål. Man kan ha mycket trafik men det betyder egentligen inte så mycket i slutänden om det bara är snabbvisiter och klick. En bättre målsättning känns då som att tjäna pengar på det man gör (tänker dock: är det inte lättare att komma till den punkten om man har fler läsare? eller har jag fel?), eller att faktiskt skapa en reaktion bland de läsare man ändå har. Jag har inte så många läsare varje dag men får ändå ganska många kommentarer, vilket betyder mycket mer för mig än någon topplista.

    Lili 2016-05-08 14:11:32 http://zilverka.blogg.se
    Svara
    • Svar på Lilis kommentar.

      jo, det är klart att man måste ha ett visst antal läsare för att börja tjäna pengar – som en bas liksom. engagemang är också ett tecken på inflytande!

      Sara Rönne 2016-05-08 23:29:39
      Svara
  • Jag har märkt att jag älskar att blogga men har behövt ett mål för att se någon mening med det. Jag fungerar så med det mesta i mitt liv. Lusten försvinner om det inte finns ett mål med det. Hittade mitt mål i veckan. Att gå från noll vetskap om hundar och träning av hundar till att kunna massor och dela med mig av det jag lärt mig i bloggen. Tack vare bloggen söker jag nu till en hundinstruktörsutbildning till hösten och känner att det verkligen är något som jag vill skriva om. Att bli störst inom hundbloggarna vore ju superkul men jag har hellre ett par engagerade läsare som älskar mina inlägg en en hel drös som inte bryr sig alls.
    Hoppas så klart att få inkomster från bloggen så småningom. M

    Mirella 2016-05-07 07:49:28 http://livetmedhund.se
    Svara
  • Alltså det där med att definiera mål är verkligen inte min starka sida, men jag gillar ditt sätt att se på det. Ska lyssna på den där podden…

    Nellie 2016-05-05 22:26:34 http://www.minvardagshalsa.se
    Svara
    • Svar på Nellies kommentar.

      Jag tror många sätter mål man eg inte brinner för – bara för att andra sätter de målen…

      Sara Rönne 2016-05-05 23:13:01
      Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!