Förra året gjorde Influencers of Sweden en undersökning om influencers påverkan på köpbeslut. 3 av 4 som läst en blogg där en tjänst eller produkt synts hade sedan köpt samma tjänst eller produkt. Det är inget konstigt i det egentligen. En blogg (eller Instakonto eller Youtubekanal) funkar ju som inspo där man får tillgång till nya idéer, recept, träningsövningar, rea-tips, nyhetstips eller vad det nu kan vara.
Bara den senaste tiden har jag köpt rosa sneakers efter att ha hört om dem i Säker Stil-podden, fixat elefantöron till mina fönster efter att ha sett dem på Pinterest och återuppväckt lusten efter Oatlys chokladhavremjölk efter att någon (glömt vem tyvärr) nämnt det i en bloggpost.
Jag gillar sociala medier. Härifrån får jag inspiration till saker av människor som intresserar mig. Tipsen är validerade på ett annat sätt än i en tidning.
I år gör Influencers of Sweden undersökningen på nytt – här kan du fylla i den med dina vanor och tankar!
Linda (VD Influencers of Sweden), Clara (styrelseordförande Influencers of Sweden) och jag (styrelsemedlem Influencers of Sweden).