Welcome to the sunny side

Maj må vara slutspurten inför sommarsemestrar i mångas liv men i Åre är maj den stora semestermånaden. Halva byn åker till värmen; man stänger vintern och laddar inför sommarsäsongen. Och oj vilken sommar vi hade förra året! Solen flödade, kajakerna gick varma i vattnet och stigfinnarna var många. Det är som att allt fler upptäcker vilken sommarpärla Sverige är, och i synnerhet Åre! För vissa är sommaren redan igång för häromdagen såg jag någon som badade i Ottsjön och första SUP-paddlarna har intagit Åresjön.

Jag var upp en sväng till SkiStar i veckan och fick med mig en låda solbrillor så nu tänkte jag ge bort några till er! Att du ska boka en resa till Åre kräver jag inte som motprestation men däremot är jag himla nyfiken på om du kanske tänkt – eller blivit nyfiken på – att göra det? Eller om du varit här någon annan sommar, eller vinter, den senaste tiden. Det vore så kul att höra – plus att det vore galet skoj att höra vad du tyckte allra bäst om när du var här eller vad du är mest nyfiken på att göra!

Så; lägg dina tankar om Åre i en kommentar så får fem av er som kommenterar ett par solbrillor av mig på posten (jag mailar er om adress lite senare så skriv in rätt mailadress)! De är riktigt snygga i klassisk Wayfarermodell!

sara åre skistar

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
36kommentarer
  • Åhhh… en av mina vänner firade sin 50-årsdag däruppe.
    Mitt i natten (i juni månad) gick vi (ca 30 pers) ut på en äng med Åreskutan i blickfånget. Där bildade vi en ring, höll varandra i händerna och sjöng. Födelsedagsbarnet spelade på sin blockflöjt.
    Magiskt!!! Klart jag återvänder!!!

Ingela 2015-05-11 17:51:48
    Svara
  • Åre är för mig lite som en mental skattkista, som man gräver fram med mer eller mindre regelbundna mellanrum. Locket öppnas och minnena väller fram, samtidigt som nya minnen görs och placeras i tryggt förvar.

Jag minns fortfarande hur jag som 8-åring för första gången fick byta Finlands backar för Åre. Hur vi åkte ner för ravinen och jag först kände mig alleles skräckslagen, vilket senare utböts till att jag var sprickfärdig av stolthet (och pappa likaså). Hur jag febrilt försökte slå rekordet på Restaurang Tegetornet beträffande antalet glasskulor i barnens efterrättsbuffé och var helt övertygad om att rekordinnehavaren gjort luftfyllda kulor (lyckades ej slå rekordet). Jag minns hur jag för första gången fick åka upp till skutan med hjälp av en snöskoter och klättrade upp på Toppstugan. Hur den varma saften smakade. Efter den dagen sprättade pappa upp sömmarna på min skidjacka och tömde jackan på allt foder eftersom jag var svettig sisådär hela dagen i backen (av entusiasm eller nervositet, oklart än idag). Högen av fyllning växte framför stugan då jag med stora ögon fick se pappa utföra denna brutalitet. Därefter blev det enbart skaljackor.

Efter denna debutvinter har pappa och jag återvänt till Åre i ett antal konstellationer närmare 10 gånger i mitt 24-åriga liv. Att se Åre utvecklas men ändå låta en hel del pärlor kvarstå oförändrade är härligt. I år fick vi ett riktigt fint offpist-åk på Baksidan och hade en hel hord renar som sprang framför oss, vilket jag aldrig varit med om. Stora som små. Gamla som yngre familjemedlemmar. Kommer leva på den synen väldigt länge.

Eller fram tills nästa gång i varje fall.

Jolanda 2015-05-11 13:02:02
    Svara
  • Åre är ju bara så mysigt! Vi var ju där i vintras för första gången på 15 år och dessutom över julafton. Puder i backarna, fina vita flingor dalade ner över julfirandet på torget och adventsljusen lyste upp hela byn – helt magiskt!

Bilder från vår Åre-vecka hittar du på http://explorista.se/bloggstopp/.

Jag skulle väldigt gärna åka upp på sommaren för att vandra och cykla i fjällen, gärna med en hel klunga av bästa vännerna! Se norrsken, hälsa på renarna och ligga och prata i tältet. Svettas, skratta och hitta nya vägar! 😀

Emmi - explorista.se 2015-05-11 11:51:30 http://explorista.se
    Svara
  • […] TACK för alla era kommentarer på det här inlägget. Så himla roligt att höra era tankar. Fortsätt med […]

Tio tankar om tid - Bodil Jönsson 2015-05-10 23:12:37 http://www.traningsgladje.se/2015/05/om-tid/
  • Jag har en galen Årelängtan, särskilt efter dina bilder! Jag sökte till och med jobb i Åre i vintras men fick det dessvärre inte. 🙁
    Har åkt skidor i Åre några gånger, men jag och min sambo ska upp en weekend nu i sommar för första gången. Jag längtar efter underbar vandring, löpning på några av dina favoritrundor men dessutom är jag nyfiken på att testa downhill! Jag vill ha det där pirret, samtidigt som jag är lite feg. Så vi får väl se om just det blev av. Men i vilket fall som helst så längtar jag massor så fortsätt med inspiration!

Susanna 2015-05-10 20:20:03
    Svara
  • Jag har varit en gång i Åre på sommaren och det var verkligen fantastiskt! Vi cyklade på fjället och vägar runt Åre och vandrade en del. Nu vill jag också dit på vintern och planerar för detta till vintern!

Anicka 2015-05-10 10:21:36
  • Jag var i Åre för första gången i början på mars, tillsammans med min familj (man och två tonåringar). Vi åkte slalom i fem dagar och njöt av fina backar, en hel del sol och underbara utsikter. Hit kommer vi gärna fler gånger, konstaterade vi eniga. Det jag vill göra nästa gång är att åka längskidor (som jag älskar) och att få se Åre sommartid vore kul!

Åsa 2015-05-10 07:36:45
    Svara
  • Jag har läst dina inlägg om Åre och verkligen längtat efter att åka dit med familjen när barnen blivit större. I år skulle barnen ha klarat det, men nu har vi en liten hundvalp, så Åre får vänta till nästa år när Totte kan springa brevid när vi andra går och cyklar. Jag har stora förväntningar på all mat på alla restauranger och caféer som du berättat om 🙂

Johanna 2015-05-10 06:34:52
  • För mig är Åre frihet. Har bara varit där på vintern än så länge men njuter såå. Brännande mjölksyra i låren, underbar utsikt och lavar inträden som vittnar om renaste luft!
    Någon gång inom snar framtid vill jag ta mig dit under sommartid för att testa downhill och sedan sätta mig på en stubbe och titta på solnedgången.

Veronica Berviand 2015-05-09 19:42:10
    Svara
  • Jag är en färsking i Åre. Jag och min pojkvän bestämde oss att lämna våra små hålor i norr och flytta hit och nu bor vi här sedan en månad tillbaka. Och SOM vi trivs. Utsikten är så slående vacker här. Överallt. Jag hoppas att jag aldrig vänjer mig med detta, utan att jag blir lika tagen varje gång jag tittar ut i fortsättningen. Med tanke på att jag aldrig satt min fot här förr så har jag absolut noll koll på Åre och vilka ställen som bör utforskas här i närheten, och efter lite googling så hamnade jag här på din blogg, och vilka härliga tips du ger oss. En guldgruva på information, nästa ställe att utforska blir absolut blanktjärn:)

Amanda 2015-05-09 19:33:03
  • Du och din kompis Annika gjorde mig nyfiken på Jämtlandstrangeln.

Så i sommar går jag och några vänner den. Fast vi tar fyra dagar på oss. Och i all-inclusive variant.

Anna Löfgren 2015-05-09 19:04:10
    Svara
  • Jag har varit i Åre som barn men aldrig som vuxen. Inspirerad av din blogg (framför allt dina bilder) så planerar vi (jag, make och två barn) att åka upp i sommar och leta vackra stigar och bada i vackra vatten. Och barnen (och vi!) vill så klart smaka på både och annan godbit så vi ska besöka några av dina tips. Vi åker i juli och längtar massor!
    Vi har vänt livet från stilla sittande till mycket utevistelse och rörelse. Underbart för alla!

Malin 2015-05-09 09:40:21
    Svara
  • Jag har besökt Åre ett par gånger, men det har alltid varit under vintertid och den mesta av tiden har då spenderats i skidbackarna. Men visst lockar det att göra ett besök även under den snöfria årstiden. Är väldigt sugen på att åka upp sensommaroch vandra blande skiftande färger i naturen. Kanske detta i kombo med lite skön spa?! Det hade varit en underbar långhelg i sept…

Anna . P 2015-05-09 08:48:10
  • Åre är lite som kaffereklamen – ”när du får oväntat besök”, med det där gula ljuset. På vägen dit så åker man och åker, och när man får spader på att åka så är man fortfarande bara halvvägs genom obygden, små sömniga tillbommade avfolkningsorter och skog. Sen öppnar sig allt när man närmar sig, och man ser och känner hur byn välkomnar den trötta resenären med värme, mat, vila och glädje. Vi skaffade en lägenhet där i somras (vid vattnet nedanför dig). Det var ju en fantastisk badsommar, när vi badade både i Ullån och vid Vålådalen. Men ännu mer oväntat fantastiskt var det på höstlovet i november. Ena halvan av familjen åkte bil 5 minuter till vintern i Ullådalen, och pulsade runt i snön och kastade snöboll. Andra halvan av familjen utforskade strandkanten bortanför Draklanda, med picnic i solskenet på en nerfallen trädgren. Vi skuttade över små forsar, kastade macka och byggde små kanaler. Helt motsatta årstider, samma dag! Det är det mest unika med Åre.

Cissi 2015-05-09 08:33:50
    Svara
  • Jag har varit i Åre en gång. Under gymnasietiden. Vintertid. Vi hade en underbar långhelg men jag ångrar än idag att jag hyrde snowboard istället för skidor, det förtog lite av upplevelsen (var ju skitsvårt!).

De senaste två åren har jag börjat längta till fjällen, både vintertid och sommartid. Det börjar bli dags att göra slag i saken. Varken jag eller sambon har någon tradition i att åka uppåt (bor i Småland).
    Men man kan ju alltid skapa en och föra vidare till barnen.

Precis hittat din inspirerande blogg. Vilka vyer! Kram Nina

Min klockaregård, Nina 2015-05-09 08:09:57 http://www.minklockaregard.wordpress.com
    Svara
  • Skåneflicka. Då var det långt att åka till Sälen, som barn. Bara att få se snö var exklusivt och någonting vi längtande efter många veckor i förväg. Och som vuxen har den bilden stannat kvar – till Norr åker vi på vintern och vi åker för snön och skidorna. Nu sitter jag själv här och natt-ammar min första son och jag följer din blogg och har blivit så inspirerad att se Sverige, hela Sverige och att göra det när Sverige är som vackrast! Till juli är han stor nog att sitta i sele och vi vill verkligen lära honom att uppskatta naturen. Åre har verkat så turistigt och det kanske det är, men din blogg har lockat oss att prova! Så vandringskängor, bärsele och packad Kånken med mat och termos – det blir vårt första äventyr som Skåneföräldrar. Tack för inspiration och ögonöppnare. Det är så viktigt med människor som sprider hälsa, välmående och sunda ideal. Och din person sprider samma stämning över Åre. Oss har du iaf övertygat!

Katarina Göransson 2015-05-09 01:59:34
  • Sommaren 1990 körde jag och min blivande fru motorcykel upp genom Norge och hamnade så småningom i Åre. Där ”besteg” vi Åreskutan. Sommarklädda. I +3 grader Celsius! Vi har inte varit där igen! Trots det tyckte vi det var väldigt vackert, och Åre står fortfarande på listan över platser att återvända till.

Lars 2015-05-08 23:37:11
    Svara
  • Har varit och åkt skidor i Åre när jag var barn/ungdom och minns att det alltid var soligt 😉 Det var det kanske inte men det är det minnet jag har 😀 Min bror bodde ett tag i Östersund och då sommarbesökte vi Åre, vi tog linbanan upp och jag förundrades över hur brant det ser ut på sommaren när man inte har skidor på fötterna! Vi lyxade också med ett besök på hotellet med den stora badanläggningen och det gillade såklart den här familjen som har ”fisk” som andranamn 😀 😀

Marina 2015-05-08 22:49:23 http://mindrefett.blogspot.se
  • Längtar till Åre och naturen runtomkring som är bland det bästa Sverige (och världen) har att erbjuda. Var i Åre för första gången sommaren 2012 när jag var gravid och vi fjällvandrade Jämtlandstriangeln. Nu är jag hemma med min andra tjej som är 6 veckor gammal och vi har funderat på om vi kan vandra lite omkring Åre redan i år eller om vi måste vänta till nästa sommar..

Ulrika 2015-05-08 21:22:25 http://enbildavmig.se
    Svara
  • Vi hyrde en stuga i Vålådalen för några somrar sedan och då var vi en sväng inne i Åre också. Vi trivdes väldigt bra, men det gör vi alltid norröver
    Då var sonen så liten så vi kunde bära honom i bärstol. Nu är han i mellanåldern så det går inte att bära honom och han orkar inte gå jättelångt. Därför blir det Europa i sommar men jag hoppas vi kan köra upp till Norrland nästa år. Vi kommer från Göteborg men älskar att fjällvandra. Gifte oss tom uppe på Njulla.

Maria 2015-05-08 19:26:27
    Svara
  • I sommar åker jag och familjen på premiär tur till Åre. Vi har pratat om det länge och nu äntligen fått tummarna ur och bokat. Du har verkligen inspirerat mig till att boka denna resa, suger åt mig av alla tips på bra restauranger, leder för löpning, cykling och härliga platser att besöka. Vi ska bo på Coppershill och hoppas att det ska bli en upplevelse i sig. Sonen som ska fira sin 4-årsdag på plats ser mest fram emot linbanetur

Cindy 2015-05-08 19:15:26
  • Jag var på ett bröllop i Åre i höstas och frågade dig om tips att göra och se den helgen och åh vad allt var vackert! Har även varit i Åre en vinter för att åka skidor, så nu vill jag till Åre en tredje årstid (i sommar) för att cykla cross country eller downhill eller landsväg (eller alla?). Verkar så himla härligt och spännande!

Ida 2015-05-08 18:24:03
    Svara
  • Jag har precis bokat en sommarsemester i Åretrakten. Jag och en vän ska till Vålådalen och springa. Jag längtar så mycket redan nu! Och jag tror på solglasögonväder 🙂

Elin 2015-05-08 16:39:06
  • Min frihetszon här i livet. Tänker jag på lugn och vill jag Ha lugn, så tänker jag direkt på Åre. Åre är alltid ett samtalsämne när jag sitter med min familj i Sundsvall och småpratar. Höst, sommar, vinter, vår….det spelar ingen roll. Alla årstider har sin speciella charm, och så även i Åre. Jag älskar stället! Letar en i mitt arkiv på bloggen så finner man en herrans massa fina ord om detta ställe. Åre är alltid ett ställe jag rekommenderar folk att åka till. Höstmarknaden i Åre, den är på tur att besöka. Jag längtar redan! Mer Åre åt folket….

Mari 2015-05-08 16:23:17 http://www.doitforyourself.shapemeup.se
    Svara
  • Jeg har kjørt igjennom Åre noen ganger da jeg bodde i Trondheim. Første gang vi kjørte til Østersund fra Trondheim husker jeg hvor overrasket jeg ble da vi kom til Åre og det plutselig var et sted som hadde litt nordnorsk-feeling over seg. Det var liksom midt inni ingenting og jeg skjønte ikke helt helt hvorfor det var så tett befolket her, sånn midt i ingenmannsland. For en nordfra er det jo litt morsomt å se alle disse slalombakkene ned fra ”humper” av noen ”fjell” og at dette liksom skal være et fjellsted. Ja, vi måtte jo le litt før vi kjørte videre og jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke så verdien i Åre da. Synd, for nå vet jeg mer av hva som gjemmer seg der og jeg hadde nok likt å være der oftere for å få stilt behovet mitt for fjell og fjelluft mens jeg bodde i Trondheim.

L 2015-05-08 15:44:19
  • Jag var i Åre en gång när vi stannade där på en husvagnssemester med familjen för säkert 20 (??) år sedan. Det jag minns är att vi tog oss upp på toppen där snön fortfarande fanns kvar, och att vi besökte fallen där Ronja Rövardotter spelades in.

Dina inlägg om Åre har definitivt gjort mig sugen på att åka dit igen och uppleva Åre. Det skulle bli en resa som går i matens tecken, med besök på Fäviken som huvudmål, och alla de matställen du tipsat om som bonus. Och så skulle vi ju givetvis bo på Copperhill!

PiaL 2015-05-08 15:26:27
    Svara
  • Firade min 40-årsdag i Åre för några år sedan och längtar numera alltid till fjällen och dit räknas förstår Åre… Semester-i-fjällen-tankarna ”störs” dock numera alltid lite av de där andra tankarna… De där om att ta pick och pack och familjen och flytta till ett fjäll… Att det liksom är så mycket som tyder på att vi borde göra det… Om det blir så vet vi inte, det återstår att se…

AktivaDagar-Camilla 2015-05-08 15:24:17 http://aktivadagar.com
  • Har aldrig varit i Åre men det som lockar dit mig snarast är faktiskt fjällen på sommaren. Jag vill fjällvandra, se ut över vidder, dricka ut kalla bäckar, löpa över ytor som känns som Sagan om ringen. Jag längtar!

Susanne 2015-05-08 15:12:34
    Svara
  • Har aldrig varit i Åre – än, men i augusti lastar vi cyklarna och kör upp tillsammans med vänner från Halmstad! Ska verkligen bli så himla kul och jag har höga förväntningar på omgivningarna efter alla dina fantastiska bilder!
    Det blir någon eller några dagar Downhill och en hel del XC med de egna hojjarna. Hade faktiskt tänkt fråga dig om någon utmanande topp att bestiga eller trevlig tur med cykel om du har några tips?

(Och som en bonus för tävlingen så går vi i bröllopsplaner och där har Åre eller motsvarande dykt upp vid flertal tillfällen så det kan bli fler besök!)

Carolin 2015-05-08 14:39:37 http://carrolite.se
    Svara
  • När jag var liten hyrde vi stuga för en veckas fjällvandring varje sommar tillsammans med min mormor och morfar. När de blivit för gamla för att följa med ville mina föräldrar göra en lite mer avancerad resa och vandra upp till Åreskutan med tält. När vi kom upp fick vi slå upp tältet i regn, packa ihop det i regn och vandra i regn. Sånt där fint regn som är som små nålar och kryper in överallt hur bra man än är klädd. Vi kom aldrig till Skutan vilket jag tyckte var jättetråkigt och jag har alltid velat åka tillbaks och ännu mer nu när jag har hittat din blogg med alla fantastiska bilder och tips på fina leder att springa eller gå!

Jenny 2015-05-08 14:39:37
  • Enda gången var för 7-8 år sen med mannen en vecka i slutet av juni. Löpning och cykling(uppför-INTE downhill- läskigt) stod på programmet. Hamnade nästan vilse i dimma när vi var uppe på Åreskutan men hittade till slur fram och tog en legendarisk fika efter vårt äventyr. Brevid tjejen med pumps och handväska. Jag hoppas jon tog liften.

Sofia 2015-05-08 14:36:12
    Svara
  • När jag bodde i Östersund för snart 20 år sedan var jag och på vintern och åkte skidor i Åre. Förra sommaren tvingade jag med mig familjen dit och alla föll pladask för Åre!! De ville inte åka hem. Vi åker dit igen nu till sommaren. Bokat och klart. Familjen vill cykla, precis som förra sommaren. Jag vill springa på fjället och bara njuta av miljön.

Karin 2015-05-08 14:27:06
  • Alltså, jag har aldrig varit i Åre, men jag är en sådan som uppenbarligen blir rastlös och flyttar lite då och då. Nuförtiden hajar jag alltid till lite extra när jag kollar Platsbanken och ser jobb runt Åre, din blogg har haft någon sådan effekt på mig.

Träningsblogga - Ida 2015-05-08 14:18:40 http://traningsblogga.se/
    Svara
  • Återkommande gäst i Åre, varje vinter vecka 4 är vi där. Vi bor i en lägenhet på Åre torg varje år. Det är den bästa veckan på året då man åker dit med sina vänner sedan långt tillbaka och får tillbringa en vecka med de som man kanske bara träffar sporadiskt under året annars. Detta året var första gången vi utforskade Duved och Tegefjälls backar och vi blev som nykära. Förra året åkte jag och min man upp när det var JOI i april och fick uppleva baksidan på fjället, även det en magisk upplevelse. Denna sommaren blir det en tripp till för vandring med hundarna för första gången, ska bli galet kul 🙂

Hanna 2015-05-08 13:42:27
  • Min första tur till Åre var för att hälsa på en kompis som jobbade som trubadur. Jag åkte dit i slutet på april och det var inte alls särskilt bra åkning i backarna då det var många kala fläckar, men hela upplevelsen var helt fantastisk. Vårsol, glada människor, afterski-öl och min kompis härliga stämma. Det var verkligen en oförglömlig helg i våriga Åre!

Penélope 2015-05-08 12:44:21 http://www.naturligt-aktiv.blogspot.se
    Svara
  • Gjorde min praktik i Trillevallen för x antal år sedan ( hotell och restauranglinjen). Att hamna utanför Åre var en stor besvikelse 🙂 Jag och 2 tjejer till turades om att köra in till åre för lite uteliv vilket också blev en besvikelse när det inte var 18 års gräns någonstans…

Det är roligt att känna igen platser från dina bilder och ändå roligare att känna en längtan tillbaka nu när man är vuxen och har andra prioriteringar än uteliv 🙂

Tina 2015-05-08 12:14:41

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!