Jag har noterat det hos en del bloggar. Bland annat pÃ¥ de stora som inte alls handlar om träning. Men ocksÃ¥ hälsobloggarna. VadÃ¥? Jo, läsarantalet sjunker. Och man pratar – och har sÃ¥ gjort ett tag – om bloggdöd. Jag tror inte att det finns, egentligen. Vi läser bara pÃ¥ ett annat sätt, som statistiken inte tar hänsyn till.
Vi surfar allt mer i mobilen vilket gör att vi kommenterar allt mindre pÃ¥ bloggar, en annan trend som jag ocksÃ¥ tycks se. Det är rätt sÃ¥ jobbigt att kommentera frÃ¥n mobilen. Läsa – javisst. Men skriva – tröttsamt!
Jag misstänker ocksÃ¥ att vi alltmer läser bloggar via RSS – i synnerhet i mobilen. Och när man snabbläser flödet sÃ¥ räknas inte detta in i den statistik som sedan reggas pÃ¥ diverse ställen eller i sajten analysverktyg. Tji fick man där.
Men visst är det som sÃ¥ att nya plattformar sÃ¥ som Instagram ocksÃ¥ pÃ¥verkar. Faktiskt i en mycket högre grad än Twitter enligt mig. Twitter har inte blivit – och blir kanske aldrig heller – en folklig plattform. Instagram är lite av det nya Facebook och här skapas nya ”influencers” som liksom vissa bloggare har lika stor – och kanske större – pÃ¥verkan.
Jag har under rätt mÃ¥nga Ã¥r mätt spridning i sociala medier och jag tror att istället för att placera bloggare i ett fack och – exempelvis – jobba med PR gentemot dem sÃ¥ bör man samla upp alla med en hög grad av inflytande och konstatera att det här är personer som kan konsten att pÃ¥verka och skapa följare och se dem som just detta, oavsett vilken plattform de befinner sig pÃ¥. I mÃ¥nga fall befinner sig en person pÃ¥ mÃ¥nga plattformar, i andra fall bara pÃ¥ en. Och det där spelar inte sÃ¥ stor roll ändÃ¥ för i slutändan sÃ¥ handlar digital pÃ¥verkan om att förmedla text och bild. Sedan är det lite skit samma om det sker pÃ¥ blogg eller pÃ¥ Insta eller i grupp pÃ¥ Facebook eller pÃ¥ Twitter eller i forum eller var som. Ja, det riktiga fysiska jordelivet räknas ocksÃ¥ in här.
Min poäng är: det sociala medielandskapet förändras. Beteenden förändras. Statistiken ljuger(!). Jobbar du med PR ? Ta med Instagrammarna i matchen. Fenomenet blogg-PR är så väldigt mycket större.
Ja typ så.