Jag har noterat det hos en del bloggar. Bland annat på de stora som inte alls handlar om träning. Men också hälsobloggarna. Vadå? Jo, läsarantalet sjunker. Och man pratar – och har så gjort ett tag – om bloggdöd. Jag tror inte att det finns, egentligen. Vi läser bara på ett annat sätt, som statistiken inte tar hänsyn till.
Vi surfar allt mer i mobilen vilket gör att vi kommenterar allt mindre på bloggar, en annan trend som jag också tycks se. Det är rätt så jobbigt att kommentera från mobilen. Läsa – javisst. Men skriva – tröttsamt!
Jag misstänker också att vi alltmer läser bloggar via RSS – i synnerhet i mobilen. Och när man snabbläser flödet så räknas inte detta in i den statistik som sedan reggas på diverse ställen eller i sajten analysverktyg. Tji fick man där.
Men visst är det som så att nya plattformar så som Instagram också påverkar. Faktiskt i en mycket högre grad än Twitter enligt mig. Twitter har inte blivit – och blir kanske aldrig heller – en folklig plattform. Instagram är lite av det nya Facebook och här skapas nya ”influencers” som liksom vissa bloggare har lika stor – och kanske större – påverkan.
Jag har under rätt många år mätt spridning i sociala medier och jag tror att istället för att placera bloggare i ett fack och – exempelvis – jobba med PR gentemot dem så bör man samla upp alla med en hög grad av inflytande och konstatera att det här är personer som kan konsten att påverka och skapa följare och se dem som just detta, oavsett vilken plattform de befinner sig på. I många fall befinner sig en person på många plattformar, i andra fall bara på en. Och det där spelar inte så stor roll ändå för i slutändan så handlar digital påverkan om att förmedla text och bild. Sedan är det lite skit samma om det sker på blogg eller på Insta eller i grupp på Facebook eller på Twitter eller i forum eller var som. Ja, det riktiga fysiska jordelivet räknas också in här.
Min poäng är: det sociala medielandskapet förändras. Beteenden förändras. Statistiken ljuger(!). Jobbar du med PR ? Ta med Instagrammarna i matchen. Fenomenet blogg-PR är så väldigt mycket större.
Ja typ så.