PURE Paleo

Beslutet kom till mig igår när jag skulle sova. Nu skippar jag gluten ett tag. Jag vet ju att det är vad min kropp gillar bäst – och vad jag har svårast att säga nej till. Jag är redan mån om att äta tillsatsfritt och köper i princip aldrig halvfabrikat. Godis äter jag så pass sällan att det inte behöver bli en issue, och jag har inga problem med socker på andra sätt. Men jag kan dregla över surdegsbröd, bullar och tagliatelle! Jag skulle kunna skriva precis ett sådant här inlägg men ser att jag redan gjort det. För nästan exakt 1 år sedan. Så jag kör copy paste.

Förutom det här med att avstå sådant som jag är sugen finns det faktiskt en del annat knepigt med att äta sådant som anses ”nyttigt”. Som det här med lax till exempel. Tester visade att den ekologiska laxen innehöll mest gifter? Och hur var det nu med den norska laxen? Bra dålig? Atlantlax? Man vill ju inte ha odlad, den ska ju vara vild. Och kan man lita på märkningen? Även om man vill göra rätt är det lätt att det blir fel. Som det här med soja som vegetarianer förespråkar. Det är väl typ jättedåligt? Agh!

 

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
28kommentarer
  • Om man som mig tror att soja inte är bra för kroppen så bör man väl inte äta det bara för att inte boskapen skall få det? Jag tycker i och för sig inte att kor bör äta spannmål eller soja, då de inte mår bra av det (inte deras naturliga föda), men det blir ju inte bättre av att jag äter soja.
    Enligt en artikel av Chris Kresser så är viss soja bättre än andra (typ de som har blivit fermenterade långsamt), men den som de flesta äter kan ge problem med bl.a. sköldkörtel, matsmältning och att fortplanta sig.
    Vill du läsa mer så rekommenderar jag dessa länkar:
    Chris Kresser om soja
    Weston Price om soja (med länkar till studier)
    Myter om soja

    Mattias 2013-02-22 14:54:09 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Om man som mig tror att soja inte är bra för kroppen så bör man väl inte äta det bara för att inte boskapen skall få det? Jag tycker i och för sig inte att kor bör äta spannmål eller soja, då de inte mår bra av det (inte deras naturliga föda), men det blir ju inte bättre av att jag äter soja.
    Enligt en artikel av Chris Kresser så är viss soja bättre än andra (typ de som har blivit fermenterade långsamt), men den som de flesta äter kan ge problem med bl.a. sköldkörtel, matsmältning och att fortplanta sig.
    Vill du läsa mer så rekommenderar jag dessa länkar:
    Chris Kresser om soja
    Weston Price om soja (med länkar till studier)
    Myter om soja

    Mattias 2013-02-22 14:54:09 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Om man som mig tror att soja inte är bra för kroppen så bör man väl inte äta det bara för att inte boskapen skall få det? Jag tycker i och för sig inte att kor bör äta spannmål eller soja, då de inte mår bra av det (inte deras naturliga föda), men det blir ju inte bättre av att jag äter soja.
    Enligt en artikel av Chris Kresser så är viss soja bättre än andra (typ de som har blivit fermenterade långsamt), men den som de flesta äter kan ge problem med bl.a. sköldkörtel, matsmältning och att fortplanta sig.
    Vill du läsa mer så rekommenderar jag dessa länkar:
    Chris Kresser om soja
    Weston Price om soja (med länkar till studier)
    Myter om soja

    Mattias 2013-02-22 14:11:10 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Om man som mig tror att soja inte är bra för kroppen så bör man väl inte äta det bara för att inte boskapen skall få det? Jag tycker i och för sig inte att kor bör äta spannmål eller soja, då de inte mår bra av det (inte deras naturliga föda), men det blir ju inte bättre av att jag äter soja.
    Enligt en artikel av Chris Kresser så är viss soja bättre än andra (typ de som har blivit fermenterade långsamt), men den som de flesta äter kan ge problem med bl.a. sköldkörtel, matsmältning och att fortplanta sig.
    Vill du läsa mer så rekommenderar jag dessa länkar:
    Chris Kresser om soja
    Weston Price om soja (med länkar till studier)
    Myter om soja

    Mattias 2013-02-22 14:11:10 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Åsikterna om sojan går isär. Men det man säkert kan säga är ju att det är bättre att äta sojabönor än kött som redan svalt en mycket större mängd sojabönor.

    Enligt Miljöförbundet Jordens Vänner;
    ”Sojabönan är ett utmärkt livsmedel för människor. Om man inte går omvägen via djuren utan äter bönorna direkt, minskar åtgången till en bråkdel. Dock används i västvärlden en mycket liten andel av sojan som män- niskoföda. Praktiskt taget allt kraftfoder som ges till kor, grisar, höns och kycklingar innehåller soja. Sveriges import av sojabönor, sojamjöl och presskakor från utvinning av sojabönolja uppgick 2007 till 256 999 ton. Exporten var 32 ton, alltså försumbar. Av importen stod presskakorna för 254 485 ton. Presskakor och sojamjöl används uteslutande i foder till lantbrukets djur. Inom ekolo- gisk mjölkproduktion används begränsade mängder sojabö- nor (alltså inte presskakor eller mjöl). Detta innebär att mer än 99 procent av Sveriges import av sojabönor, sojamjöl och sojakakor blir kreatursfoder.” (http://www.mjv.se/filer/Det_saknade_miljomalet.pdf)

    Och vad jag vet garanterar inte KRAV-märkning att de inte fått soja-foder? Så även där är ju sojan ett gott alternativ, jämfört med kött.

    Och andra myter kring sojan är också ifrågasättbara om du frågar mig. Se gärna denna länk: http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

    Sen får ju alla ha sin åsikt, så klart! Jag ville bara ge dig min! 🙂

    Linnea 2013-02-21 21:04:57
    Svara
  • Åsikterna om sojan går isär. Men det man säkert kan säga är ju att det är bättre att äta sojabönor än kött som redan svalt en mycket större mängd sojabönor.

    Enligt Miljöförbundet Jordens Vänner;
    ”Sojabönan är ett utmärkt livsmedel för människor. Om man inte går omvägen via djuren utan äter bönorna direkt, minskar åtgången till en bråkdel. Dock används i västvärlden en mycket liten andel av sojan som män- niskoföda. Praktiskt taget allt kraftfoder som ges till kor, grisar, höns och kycklingar innehåller soja. Sveriges import av sojabönor, sojamjöl och presskakor från utvinning av sojabönolja uppgick 2007 till 256 999 ton. Exporten var 32 ton, alltså försumbar. Av importen stod presskakorna för 254 485 ton. Presskakor och sojamjöl används uteslutande i foder till lantbrukets djur. Inom ekolo- gisk mjölkproduktion används begränsade mängder sojabö- nor (alltså inte presskakor eller mjöl). Detta innebär att mer än 99 procent av Sveriges import av sojabönor, sojamjöl och sojakakor blir kreatursfoder.” (http://www.mjv.se/filer/Det_saknade_miljomalet.pdf)

    Och vad jag vet garanterar inte KRAV-märkning att de inte fått soja-foder? Så även där är ju sojan ett gott alternativ, jämfört med kött.

    Och andra myter kring sojan är också ifrågasättbara om du frågar mig. Se gärna denna länk: http://media.web.veganlife.se/2011/01/soja.pdf

    Sen får ju alla ha sin åsikt, så klart! Jag ville bara ge dig min! 🙂

    Linnea 2013-02-21 21:04:57
    Svara
  • Bra ide att slopa gluten. Tror många skulle bli förvånade över hur de mår om de testar att plocka bort det under 30-60 dagar. Största problemet med art äta paleo är att det blir dyrare. Som många andra skrivit så finns det många olika tankar om just soja och jag är helt klart inne på ditt spår att det inte är så bra. Angående fisken så pratar Chris Kresser om att eftersom det är så pass högt seleninnehåll i de flesta fiskar (utom haj och några få till) och att det binder upp många av ”farligheterna” i fisken så kam man lugnt äta vildfångad fisk.
    Vegetarianers syn på mat kom ju också upp i kommentarerna. Många av de stora nammen inom paleo har öven testat vegetarism i många år, men kommit fram till att paleo är det bästa för dem. På min att läsalista ligger boken The vegetarian myth, där författaren (om jag förstått det rätt)bemöter olika påståenden som ofta kommer från vegetarianer. Men först så skall jag läsa Practical Paleo som jag hört skall vara bra.

    Mattias 2013-02-21 10:30:19 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Bra ide att slopa gluten. Tror många skulle bli förvånade över hur de mår om de testar att plocka bort det under 30-60 dagar. Största problemet med art äta paleo är att det blir dyrare. Som många andra skrivit så finns det många olika tankar om just soja och jag är helt klart inne på ditt spår att det inte är så bra. Angående fisken så pratar Chris Kresser om att eftersom det är så pass högt seleninnehåll i de flesta fiskar (utom haj och några få till) och att det binder upp många av ”farligheterna” i fisken så kam man lugnt äta vildfångad fisk.
    Vegetarianers syn på mat kom ju också upp i kommentarerna. Många av de stora nammen inom paleo har öven testat vegetarism i många år, men kommit fram till att paleo är det bästa för dem. På min att läsalista ligger boken The vegetarian myth, där författaren (om jag förstått det rätt)bemöter olika påståenden som ofta kommer från vegetarianer. Men först så skall jag läsa Practical Paleo som jag hört skall vara bra.

    Mattias 2013-02-21 10:30:19 http://www.functionalfitness.se
    Svara
  • Härligt Sara! Hoppas att jag kan hjälpa till med lite glutenfri Paleoinspiration:-) Må gott!

    Fyscoachen 2013-02-20 19:17:36 http://www.dintraning.se/fyscoachen
    Svara
  • Härligt Sara! Hoppas att jag kan hjälpa till med lite glutenfri Paleoinspiration:-) Må gott!

    Fyscoachen 2013-02-20 19:17:36 http://www.dintraning.se/fyscoachen
    Svara
  • Sofia: jag vet inte om jag håller med om det, soja är extremt miljöförstörande.

    Maja: tack för länk, ska kolla!

    Bodycomf: det ser det absolut som en hållbar livsstil! ”tillsatsfritt” äter jag ju redan – när jag lagar mat hemma i alla fall så det är mest gluten jag vill undvika. kommer däremot inte vara superstrikt vad gäller mejerierna – däremot mest eko på den punkten!

    Elin: visst ja, bönor!!! blir ju bara svårare och svårare.

    Maria: ja, klart svårt!

    Maria: kör nog lite samma.

    Fanny: haha nä går nog inte att göra alla rätt – för alla. 🙂

    admin 2013-02-20 16:20:23
    Svara
  • Sofia: jag vet inte om jag håller med om det, soja är extremt miljöförstörande.

    Maja: tack för länk, ska kolla!

    Bodycomf: det ser det absolut som en hållbar livsstil! ”tillsatsfritt” äter jag ju redan – när jag lagar mat hemma i alla fall så det är mest gluten jag vill undvika. kommer däremot inte vara superstrikt vad gäller mejerierna – däremot mest eko på den punkten!

    Elin: visst ja, bönor!!! blir ju bara svårare och svårare.

    Maria: ja, klart svårt!

    Maria: kör nog lite samma.

    Fanny: haha nä går nog inte att göra alla rätt – för alla. 🙂

    admin 2013-02-20 16:20:23
    Svara
  • det är ju så himla svårt, om inte omöjligt, att göra ALLT rätt. Ska man vara alla tillags, och äta/leva/handla på ett sätt som gynnar allt och alla precis hela tiden, så tror jag inte att man blir vidare långlivad. Om man inte dör av näringsbrist så fan av inre stress och fullständig knäppo!
    Nä, jag tycker ju att man ska göra bra val när man kan, och hela tiden vara uppmärksam och öppen för nya lärdomar och information att ta åt sig av/leva efter framöver. Men BABYSTEPS. Ett litet steg där, ett val där… plötsligt hittar man massa småsaker man kan ändra utan att det blir värsta grejen, och plötsligt har man kommit en bra bit på den där ”förändringen” man ville uppnå 🙂
    Heja heja, och kram!

    Fanny Roethlisberger 2013-02-20 16:06:03 http://www.bloggaromtraning.se/roethlisberger
    Svara
  • det är ju så himla svårt, om inte omöjligt, att göra ALLT rätt. Ska man vara alla tillags, och äta/leva/handla på ett sätt som gynnar allt och alla precis hela tiden, så tror jag inte att man blir vidare långlivad. Om man inte dör av näringsbrist så fan av inre stress och fullständig knäppo!
    Nä, jag tycker ju att man ska göra bra val när man kan, och hela tiden vara uppmärksam och öppen för nya lärdomar och information att ta åt sig av/leva efter framöver. Men BABYSTEPS. Ett litet steg där, ett val där… plötsligt hittar man massa småsaker man kan ändra utan att det blir värsta grejen, och plötsligt har man kommit en bra bit på den där ”förändringen” man ville uppnå 🙂
    Heja heja, och kram!

    Fanny Roethlisberger 2013-02-20 16:06:03 http://www.bloggaromtraning.se/roethlisberger
    Svara
  • Jag skippar också gluten ett tag. Precis som du har jag ju PCOS, och vet att det är det jag mår bäst av. Men helt och håller paleo äter jag inte nu. vissa saker som kesella och sånt tänker jag att jag kan behålla. Men naturligt är godast, så är det ju verkligen! Håller också med om det jobbiga i att lax är då dåligt, när det borde vara så bra!

    Maria Finnved 2013-02-20 15:36:01 http://mariafinnved.wordpress.com
    Svara
  • Jag skippar också gluten ett tag. Precis som du har jag ju PCOS, och vet att det är det jag mår bäst av. Men helt och håller paleo äter jag inte nu. vissa saker som kesella och sånt tänker jag att jag kan behålla. Men naturligt är godast, så är det ju verkligen! Håller också med om det jobbiga i att lax är då dåligt, när det borde vara så bra!

    Maria Finnved 2013-02-20 15:36:01 http://mariafinnved.wordpress.com
    Svara
  • Visst är det jobbigt !! Man vill ju göra så RÄTT både för hälsan och miljön … Lax är mitt stora dåliga samvete, fisk överhuvudtaget egentligen. Älskar ju fisk men svårt att hitta ”rätt” ..

    Maria 2013-02-20 13:32:17 http://mariasfavoriter.blogg.se
    Svara
  • Visst är det jobbigt !! Man vill ju göra så RÄTT både för hälsan och miljön … Lax är mitt stora dåliga samvete, fisk överhuvudtaget egentligen. Älskar ju fisk men svårt att hitta ”rätt” ..

    Maria 2013-02-20 13:32:17 http://mariasfavoriter.blogg.se
    Svara
  • Så många val!

    Jag brukar alltid påpeka vegetarianer om sojaproduktionen i världen. Framför allt för dem som är veg pga miljöskäl. Helt vansinnigt i mitt tycke. Mig veterligen finns det utmärkt kött som varken blivit matad med soja eller mått särskild dåligt innan slakten. Det kallas Krav. När det finns miljömärkt soja kan vi börja diskutera.

    Sen vad man tycker om bönor i sig är en annan femma…

    Elin 2013-02-20 12:58:13 http://elinimalmo.blogspot.com
    Svara
  • Så många val!

    Jag brukar alltid påpeka vegetarianer om sojaproduktionen i världen. Framför allt för dem som är veg pga miljöskäl. Helt vansinnigt i mitt tycke. Mig veterligen finns det utmärkt kött som varken blivit matad med soja eller mått särskild dåligt innan slakten. Det kallas Krav. När det finns miljömärkt soja kan vi börja diskutera.

    Sen vad man tycker om bönor i sig är en annan femma…

    Elin 2013-02-20 12:58:13 http://elinimalmo.blogspot.com
    Svara
  • Åh, jag skrev en lång kommentar men den försvann! Ang. soja finns det ju olika åsikter om det, som allt annat. Vissa säger si, andra så. Läs på och välj själv vad du tycker verkar mest sant. Cancerframkallande, hormonpåverkande, miljöfarligt, tillgängligt, nyttigt, bra livsmedel och så vidare…

    Jag är mest nyfiken på hur du tänker dig det hela? Som en ”hållbar livsstil” eller som en ”paleoutmaning”? Hur gör du med mejerierna? Bönor? Hehe, nu blir du ställd mot väggen av ett paleofreak 😉 Jag äter inte strikt, men åt det hållet, men surdegsbrödet behöver jag då och då för att må bra psykiskt och det är en anledning så god som någon 🙂

    bodycomf 2013-02-20 12:50:26 http://www.bodycomf.se
    Svara
  • Åh, jag skrev en lång kommentar men den försvann! Ang. soja finns det ju olika åsikter om det, som allt annat. Vissa säger si, andra så. Läs på och välj själv vad du tycker verkar mest sant. Cancerframkallande, hormonpåverkande, miljöfarligt, tillgängligt, nyttigt, bra livsmedel och så vidare…

    Jag är mest nyfiken på hur du tänker dig det hela? Som en ”hållbar livsstil” eller som en ”paleoutmaning”? Hur gör du med mejerierna? Bönor? Hehe, nu blir du ställd mot väggen av ett paleofreak 😉 Jag äter inte strikt, men åt det hållet, men surdegsbrödet behöver jag då och då för att må bra psykiskt och det är en anledning så god som någon 🙂

    bodycomf 2013-02-20 12:50:26 http://www.bodycomf.se
    Svara
  • Åh, intressant! Skippar du mejerierna med? Annars är det ju inte pure paleo 😉 Jag äter ju paleo för det mesta, men har märkt att jag istället behöver lite gluten. Eller inte just gluten, men jag behöver lite bröd då och då för att må bra helhetsmässigt. Äter inte pure alltså, men säkert mer paleo än ”vanligt” folk, hehe.

    När det gäller soja finns det ju såklart olika åsikter om det, som allt annat. Vissa säger att det är cancerframkallande, andra att det är extra dåligt för kvinnor pga hormoner, och ytterligare andra att det är ett utmärkt livsmedel så det är bara att läsa på, ta ställning och göra det du tycker passar dig bäst!

    Oj, nu blir det långt, men hur tänker du dig framtiden? Köra en period, strikt, eller ”för alltid” men lite friare? Eller för alltid, helstrikt? 😉 Och jag instämmer i surdegsbröd, åååååh!!!!

    bodycomf 2013-02-20 12:46:10 http://www.bodycomf.se
    Svara
  • Åh, intressant! Skippar du mejerierna med? Annars är det ju inte pure paleo 😉 Jag äter ju paleo för det mesta, men har märkt att jag istället behöver lite gluten. Eller inte just gluten, men jag behöver lite bröd då och då för att må bra helhetsmässigt. Äter inte pure alltså, men säkert mer paleo än ”vanligt” folk, hehe.

    När det gäller soja finns det ju såklart olika åsikter om det, som allt annat. Vissa säger att det är cancerframkallande, andra att det är extra dåligt för kvinnor pga hormoner, och ytterligare andra att det är ett utmärkt livsmedel så det är bara att läsa på, ta ställning och göra det du tycker passar dig bäst!

    Oj, nu blir det långt, men hur tänker du dig framtiden? Köra en period, strikt, eller ”för alltid” men lite friare? Eller för alltid, helstrikt? 😉 Och jag instämmer i surdegsbröd, åååååh!!!!

    bodycomf 2013-02-20 12:46:10 http://www.bodycomf.se
    Svara
  • Hade tänkt skriva exakt samma sak som Sofia om sojabönor 🙂 Sen det där med gifter… Well, en enkel logik är ju att ju högre upp i näringskedjan du äter desto mer gifter har förmodligen hunnit ackumulerats.. tyvärr! Jag äter inte fisk själv, men kolla denna lista, den kanske kan guida dig: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/fisk-med-gott-samvete

    Maja 2013-02-20 12:42:03
    Svara
  • Hade tänkt skriva exakt samma sak som Sofia om sojabönor 🙂 Sen det där med gifter… Well, en enkel logik är ju att ju högre upp i näringskedjan du äter desto mer gifter har förmodligen hunnit ackumulerats.. tyvärr! Jag äter inte fisk själv, men kolla denna lista, den kanske kan guida dig: http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/fisk-med-gott-samvete

    Maja 2013-02-20 12:42:03
    Svara
  • Soja är inte alls dåligt! Med tanke på att kossor och andra foderdjur föds upp på soja, så vinner du jättemycket på att äta sojan själv, istället för att det går åt hundra gånger så mycket i foder till något du äter.

    Äta vegetariskt är grymt!

    Sofia 2013-02-20 12:02:42
    Svara
  • Soja är inte alls dåligt! Med tanke på att kossor och andra foderdjur föds upp på soja, så vinner du jättemycket på att äta sojan själv, istället för att det går åt hundra gånger så mycket i foder till något du äter.

    Äta vegetariskt är grymt!

    Sofia 2013-02-20 12:02:42
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!