LCHF och hälsa

Det är ingen hemlighet att jag har varit en förespråkare av kolhydratsfattig kost. Inte för alla – men för mig själv. Jag är övertygad om att vi mår bra av att äta olika saker – det som funkar för mig funkar inte nödvändigtvis för dig och just därför ogillar jag starkt när man ska pracka på någon annan ett sätt att äta. Det är inte självklart att det fungerar.

För några år sedan körde jag strikt LCHF tillsammans med intensiv träning och det fungerade jäkligt bra. För mig. Mitt mål var att gå ner i vikt. Vilket jag gjorde. Aldrig för mitt liv hade jag en tanke på att gå ner i vikt utan att träna. Det sägs att viktnedgång handlar mycket mer om vad vi äter än hur vi tränar och det må vara sant. Men att gå ner i vikt betyder inte alltid god hälsa. Därför blir jag rabiat på LCHF-rörelsen ibland och inlägg som dessa. Jag tolkar inlägget som att 1) du blir lycklig om du är smal och 2) skit i att träna – det är ju jobbigt (även om det är positivt att personen börjat träna i efterhand). Sådana budskap får mig att ta kraftigt avstånd från LCHF och jag tycker det är oansvarigt av Sveriges största så kallade hälsoblogg och nya tidningar med namnet Mat & Hälsa att så till den grad skjuta träningen åt sidan. Hälsa är mer än vad man stoppar i munnen!

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
38kommentarer
  • You said it again, girl..

    kristinostevik 2012-05-09 21:27:43
    Svara
  • Du har så rätt Sara!

    Det blir ofta en sjuk fixering på vikten. Det intressanta är ju att må bra genom att komma i form, bli starkare och få bättre kondition. Resten kommer då av sig självt.

    Jag tror det beror på att de flesta av förgrundsfigurerna som startade med LCHF omrkring 2006 då bestämt hävdade att träning var onödigt, att det bara ger mer aptit och sliter på kroppen.

    Självklart behöver vi också träna för att må bra. Våra kroppar är gjorda för rörelse och aktivitet och det är också därför som vi blir ”belönade” på så många sätt när vi gör det.

    På den LCHF-sida jag driver, http://www.fettdieten.se, finns det flera olika träningsprogram och jag rekommenderar alla att börja träna för att kunna må riktigt bra.

    Gustaf Segerström 2012-04-28 11:32:48 http://www.fettdieten.se/
    Svara
  • Bra texter här , tack

    viktkoll 1on1 2012-04-27 19:49:37 http://www.viktkoll.com
    Svara
  • […] Appropa gardagens inlagg sa blev jag glatt overaskad nar jag gick in pa en relativt ny (for mig) favoritblogg som handlar mycket om traning och att leva halsosamt. Later trakigt va, men det ar det inte!! Tjejen bakom den har bloggen ar valdigt inspirerande och jag skriver under pa allt i foljande inlagg: http://www.traningsgladje.se/2012/04/lchf-och-halsa/ […]

    LCHF … fortsättning « Nilsandsofia's Blog 2012-04-27 08:53:01 http://nilsandsofia.wordpress.com/2012/04/27/lchf-fortsattning/
    Svara
  • Håller med som vanligt. Sara for president 🙂 Skämt åsido! Det blir såjäkla tokigt med dessa grejor. Man kan ju liksom vara tjock / fast smal så att säga – träningen ger många fördelar som tillexempel en och annan muskel 🙂 Kram

    Sofia 2012-04-27 08:23:21 http://lowaojag.wordpress.com
    Svara
  • Madelaine: 🙂

    admin 2012-04-26 21:40:41
    Svara
  • tillägg 🙂 Bra inlägg.. du har helt rätt i att hälsa handlar om helheten.

    madelaine 2012-04-26 21:36:24
    Svara
  • Dessi: fast varför heter inte tidningen bara mat då? jag tänker på laga lätt – också en tidning…

    Karin: I agree

    KarinTri: ja precis – läste också den.

    Jannice: jo visst är det så, men jag tycker det är synd när man läser ”jag behöver inte träna – jag går ner i vikt ändå” och liknande. eller t.ex. att kostdoktorn kallar sig hälsoblogg när han också uppmuntrar till den synen.

    StepUp: tack för att du läser!

    Madelaine: ah då förstår jag. var lite förbryllad ett tag. 😉

    Livsstilkonsulten & Jessica: 🙂

    Ullis & Dessi: jag kritiserar inte LCHF. LCHF har, precis som du säger, inget med träning att göra. Jag kritiserar något helt annat, t.ex. kostdoktorn som kallar sig ”Sveriges största hälsoblogg” eller ett Mat & Hälsa som handlar om mat – och därigenom en väldigt smal syn på hälsa. Mat är givetvis en del av hälsan, men det finns väldigt lite i dessa två exempel som uppmuntrar till kroppslig hälsa – det är mycket fokus på vikthälsa.

    admin 2012-04-26 21:17:48
    Svara
  • Tycker Ullis har en poäng här.

    Dessi 2012-04-26 19:33:11 http://www.dessi.se
    Svara
  • LCHF är ett begrepp som används av dem som äter mindre kolhydrater och mer fett än det som ’samhället’ rekommenderar. Dvs ett lite annorlunda förhållningssätt till mat. Såvitt jag vet inbegriper uttrycket någon speciell förhållning till träning, utan bara mat. Varför kräver vi då att de som diskuterar denna typ av kosthållning samtidigt måste redogöra för om de är för eller mot träning eller vilken typ av träning de förordar? Jag känner många i min omgivning som mår mycket bra av LCHF (själv äter jag kolhydrater) och alla har efter att de gått ner i vikt fått en ökad lust att träna eller röra sig vilket jag tror bidrar till bättre hälsa. Men vad har det egentligen med LCHF att göra. LCHF handlar ju om ett förhållningssätt till mat, inte träning.

    Och damen i den aktuella artikeln som ’skryter över’ att hon inte tränat under sin viktresa, har säkert tidigare fått rådet att träna mer som enda lösning för att gå ner i vikt. Uppenbarligen hade det inte lyckats. Jag skulle också känna samma känsla ’det gick ju visst’ om jag hade lyckats med det hon hade.
    /ullis

    Ullis 2012-04-26 18:44:58
    Svara
  • Heja Sara – jag håller med dig så klart!

    Jessica 2012-04-26 18:18:01 http://www.jessicaclaren.com
    Svara
  • Bra skrivet, kunde inte sagt det bättre själv! 🙂

    Livsstilskonsulten 2012-04-26 17:06:51 http://livsstilskonsulten.wordpress.com
    Svara
  • Korrigering Sara,, jag menade inte det du skrev utan det som stod när man klickade på länken,.,, läste igenom flera ggr innan jag postade min länk, men jag förstår nu att det lätt missuppfattades. Det var inte alls så jag menade. *sorry*

    madelaine 2012-04-26 16:06:15
    Svara
  • Mycket bra inlägg Sara. Jag håller med dig och gillar din sista mening. Hälsa är så mycket mer än mat och fysik.
    Tack för dina tänkvärda inlägg!

    StepUp 2 Fitness 2012-04-26 15:46:22 http://Www.mbcvaxjo.se/Blogg
    Svara
  • Du har helt klart en poäng. Men jag tror också att det för vissa kan vara svårt att genomföra två stora förändringar i sitt liv samtidigt. För vissa kommer tränandet först, för andra kommer maten först. Sen tror jag att det ena ger det andra. Jag har märkt på mig själv att jag är mer motiverad och har ett större behov att äta bra (för mig) när jag tränar regelbundet.

    Jannice 2012-04-26 14:41:25
    Svara
  • Idiotiskt och farligt att promota att vara smal, men inte träna alls. Hur kan det vara hälsa överhuvudtaget?

    Läste en intressant artikel idag, om just detta fenomen med folk som är ”smala” enligt BMI, men egentligen är överviktiga (fettprocent på över 33%)

    ”50 % av alla tjejer och kvinnor är överviktiga trots normalt BMI”
    http://traningslara.se/50-av-alla-tjejer-och-kvinnor-ar-overviktiga-trots-normalt-bmi/

    Karin Tri - triathlon 2012-04-26 14:26:41 http://karintri.com
    Svara
  • DU anar inte hur mycket jag håller med dig. Jag vill vara stark och snygg. Lycka är inte alls det samma som smal och smal är inte alltid detsamma som hälsosam. Var och en måste hitta en balans där kropp och själ mår bra, precis som många skriver… Och man måste hitta en metod där kost och träning liksom går på autopilt och av sig själv. Om man måste kämpa är det aldrig hållbart i längden. Då trillar man dit till slut… Du är fantastisk Sara!

    Ida 2012-04-26 14:26:22 http://mittaktivaliv.wordpress.com
    Svara
  • DU anar inte hur mycket jag håller med dig. Jag vill vara stark och snygg. Lycka är inte alls det samma som smal och smal är inte alltid detsamma som hälsosam. Var och en måste hitta en balans där kropp och själ mår bra, precis som många skriver… Och man måste hitta en metod där kost och träning liksom går på autopilt och av sig själv. Om man måste kämpa är det aldrig hållbart i längden. Då trillar man dit till slut… Du är fantastisk Sara!

    Ida 2012-04-26 14:26:22 http://mittaktivaliv.wordpress.com
    Svara
  • Jag kan inte så mycket mer än att hålla med. Varför är smal alltid lika med hälsosam? Jag förstår verkligen inte det. Jag har ett par vänner som är jättesmala men som aldrig tränar, som knappt har en muskel på kroppen och som verkligen INTE äter nyttigt, men ändå är de ju så ”smala och hälsosamma”. In my ass.

    Oj. Nu fick jag ur mig det också. Det jag egentligen ville säga var att jag håller med. Hälsa är så mycket mer än bara storleken på kroppen.

    Karin 2012-04-26 14:06:18 http://karinnilsson.blogspot.com
    Svara
  • Jag kan inte så mycket mer än att hålla med. Varför är smal alltid lika med hälsosam? Jag förstår verkligen inte det. Jag har ett par vänner som är jättesmala men som aldrig tränar, som knappt har en muskel på kroppen och som verkligen INTE äter nyttigt, men ändå är de ju så ”smala och hälsosamma”. In my ass.

    Oj. Nu fick jag ur mig det också. Det jag egentligen ville säga var att jag håller med. Hälsa är så mycket mer än bara storleken på kroppen.

    Karin 2012-04-26 14:06:18 http://karinnilsson.blogspot.com
    Svara
  • Emma: ja jag tycker det skulle vara bra om LCHF såg mer till hälsan också genom rörelse.

    Kejrin: 🙂

    Jenny: ja vi är alla olika – LCHF handlar numer (enligt min uppfattning) om typ av kolhydrater.

    Madelaine: jag tycker att det finns fler exempel på inlägg som dessa – därav min generalisering. är det sektlikt? mitt inlägg gick inte ut på vad man ska äta och inte – men att hälsa också handlar om rörelse.

    Petra: jag tycker man ska äta det man mår bra av – men att LCHF-ledarna också borde prata hälsa om de nu ska prata hälsa, so to speak.

    admin 2012-04-26 13:56:32
    Svara
  • Emma: ja jag tycker det skulle vara bra om LCHF såg mer till hälsan också genom rörelse.

    Kejrin: 🙂

    Jenny: ja vi är alla olika – LCHF handlar numer (enligt min uppfattning) om typ av kolhydrater.

    Madelaine: jag tycker att det finns fler exempel på inlägg som dessa – därav min generalisering. är det sektlikt? mitt inlägg gick inte ut på vad man ska äta och inte – men att hälsa också handlar om rörelse.

    Petra: jag tycker man ska äta det man mår bra av – men att LCHF-ledarna också borde prata hälsa om de nu ska prata hälsa, so to speak.

    admin 2012-04-26 13:56:32
    Svara
  • Det här är en spontan reaktion när jag försöker analyser varför det är så att man inom LCHF inte promotar träning särskilt mycket. Kan det inte vara så att träningssuget successivt växer allt eftersom kroppsomfånget minskar? Det kanske är för mycket för många att både äta och träna sig ner i vikt? Jag vet inte.. Jag försöker bara förstå. Många börjar ju ändå att träna när de känner att kroppen bär. Angående Mat & Hälsa är det svårt att säga något om, det har ju bara utkommit ett nummer. Jag hoppas att de skriver mer om träning längre fram.

    Dessi 2012-04-26 13:54:12 http://www.dessi.se
    Svara
  • Det här är en spontan reaktion när jag försöker analyser varför det är så att man inom LCHF inte promotar träning särskilt mycket. Kan det inte vara så att träningssuget successivt växer allt eftersom kroppsomfånget minskar? Det kanske är för mycket för många att både äta och träna sig ner i vikt? Jag vet inte.. Jag försöker bara förstå. Många börjar ju ändå att träna när de känner att kroppen bär. Angående Mat & Hälsa är det svårt att säga något om, det har ju bara utkommit ett nummer. Jag hoppas att de skriver mer om träning längre fram.

    Dessi 2012-04-26 13:54:12 http://www.dessi.se
    Svara
  • Man kan ju vara smal på utsidan men tjock på insidan (alltså för hög procent fett och för låg procent muskler). Och det är lika ohälsosamt som fetma. Själv ogillar jag starkt hela LCHF-rörelsen. Känns frireligös och sektig i sin framtoning. Men sen att faktiskt alla skulle må bra av att dra ner på snabba kolhydrater, helt utesluta socker och halvfabrikat är en helt annan femma. Bra inlägg!

    Petra Axlund Stegman 2012-04-26 13:50:08 http://www.sportyspiceblog.com
    Svara
  • Man kan ju vara smal på utsidan men tjock på insidan (alltså för hög procent fett och för låg procent muskler). Och det är lika ohälsosamt som fetma. Själv ogillar jag starkt hela LCHF-rörelsen. Känns frireligös och sektig i sin framtoning. Men sen att faktiskt alla skulle må bra av att dra ner på snabba kolhydrater, helt utesluta socker och halvfabrikat är en helt annan femma. Bra inlägg!

    Petra Axlund Stegman 2012-04-26 13:50:08 http://www.sportyspiceblog.com
    Svara
  • När jag läste ”inlägg som dessa” tycker jag det blir mycket överdrivet nästan lite religöst över det.
    Nu är jag ingen förespråkare för LCHF alls, men varochen får gå efter sin egen känsla och som du säger, vad som passar för ”mig”.
    ( om man även tänker i miljöperspektiv och väljer ekologiskt så långt man kan och utan en massa tillsatser )
    För mig är det prio att vi tar hand om djur och natur först.
    Jag snickrar på en egen blogg om mat jag äter, ren mat gjord på enbart grönsaker utan sojaprodukter. Den är till för att bli inspirerad av, inget annat. Att det finns goda alternativ i grönsaksdisken utan att för den skull bli tråkig.
    Jag äter nog ganska mycket kolhydrater (om man jämför), men behöver inte gå ner i vikt. Men som sagt vi är olika. Min kropp gillar kolhydrater 🙂 Fast jag väljer oftast den långsamma varianten.

    madelaine 2012-04-26 13:47:35
    Svara
  • När jag läste ”inlägg som dessa” tycker jag det blir mycket överdrivet nästan lite religöst över det.
    Nu är jag ingen förespråkare för LCHF alls, men varochen får gå efter sin egen känsla och som du säger, vad som passar för ”mig”.
    ( om man även tänker i miljöperspektiv och väljer ekologiskt så långt man kan och utan en massa tillsatser )
    För mig är det prio att vi tar hand om djur och natur först.
    Jag snickrar på en egen blogg om mat jag äter, ren mat gjord på enbart grönsaker utan sojaprodukter. Den är till för att bli inspirerad av, inget annat. Att det finns goda alternativ i grönsaksdisken utan att för den skull bli tråkig.
    Jag äter nog ganska mycket kolhydrater (om man jämför), men behöver inte gå ner i vikt. Men som sagt vi är olika. Min kropp gillar kolhydrater 🙂 Fast jag väljer oftast den långsamma varianten.

    madelaine 2012-04-26 13:47:35
    Svara
  • Jag själv fungerar inte alls bra utan kolhydrater. Jag blir trött, grinig och får ingen ork när jag tränar. Däremot behöver jag inte så mycket av dem som jag trodde för några år sedan 🙂

    Och ja – hälsa är så mycket mer än vad man stoppar i munnen! Kanonbra sammanfattat.

    Jenny - Pigg och stark! 2012-04-26 13:35:00 http://www.piggochstark.blogspot.com
    Svara
  • Jag själv fungerar inte alls bra utan kolhydrater. Jag blir trött, grinig och får ingen ork när jag tränar. Däremot behöver jag inte så mycket av dem som jag trodde för några år sedan 🙂

    Och ja – hälsa är så mycket mer än vad man stoppar i munnen! Kanonbra sammanfattat.

    Jenny - Pigg och stark! 2012-04-26 13:35:00 http://www.piggochstark.blogspot.com
    Svara
  • Bra skrivet Sara, så sant och sunt och gillar speciellt den sista meningen – ”Hälsa är mer än vad man stoppar i munnen”!

    Kejrin 2012-04-26 13:30:31 http://kejrin.blogspot.com
    Svara
  • Bra skrivet Sara, så sant och sunt och gillar speciellt den sista meningen – ”Hälsa är mer än vad man stoppar i munnen”!

    Kejrin 2012-04-26 13:30:31 http://kejrin.blogspot.com
    Svara
  • Jag håller med, precis som fitnesscoachen säger så vad tusan har jag för nytta av att vara smal om jag ändå dör i förtid?
    Samt att det som du säger känns lite som dom drar parallellen smal=lycklig. Njae, det är inte riktigt därför jag vill gå ner i vikt, jag är lycklig ändå men jag vill gärna vara hälsosam också!

    Emma 2012-04-26 13:18:18 http://beffa.blogg.se
    Svara
  • Jag håller med, precis som fitnesscoachen säger så vad tusan har jag för nytta av att vara smal om jag ändå dör i förtid?
    Samt att det som du säger känns lite som dom drar parallellen smal=lycklig. Njae, det är inte riktigt därför jag vill gå ner i vikt, jag är lycklig ändå men jag vill gärna vara hälsosam också!

    Emma 2012-04-26 13:18:18 http://beffa.blogg.se
    Svara
  • Fitnesscoachen: precis så! hälsa är både mat, träning, sömn och en massa andra grejer. och om vi ska bli äldre måste ju kroppen hålla!

    admin 2012-04-26 12:46:46
    Svara
  • Fitnesscoachen: precis så! hälsa är både mat, träning, sömn och en massa andra grejer. och om vi ska bli äldre måste ju kroppen hålla!

    admin 2012-04-26 12:46:46
    Svara
  • Träning har ju så många andra hälsofördelar, även om det inte påverkar vikten mest. Vad har jag för nytta av att vara smal om jag dör tio år i förtid pga svagt hjärta? Hur kan de resonera så som de gör?

    fitnesscoachen 2012-04-26 12:39:47 http://fitnesscoachen.com
    Svara
  • Träning har ju så många andra hälsofördelar, även om det inte påverkar vikten mest. Vad har jag för nytta av att vara smal om jag dör tio år i förtid pga svagt hjärta? Hur kan de resonera så som de gör?

    fitnesscoachen 2012-04-26 12:39:47 http://fitnesscoachen.com
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!