Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad

Tur att jag jobbar hemma idag – ett snyggt cykelbud ringde precis på dörren. Ja jag vet, det tillför inte det här inlägget ett dugg att säga att han var snygg men – han var faktiskt det.

Han gav mig en påse med ingredienser till ett recept: Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad. Christopher började som kock vid Grythyttan och har varit ansvarig för mat och dryck vid Nobelfesten och vunnit priser i Årets Kock och fått stipendier och grejer. Kunnig kille alltså – god mat gör han säkert också!

Budet kommer, som ni förstår, från en PR-byrå. Jag tror det är PR för spanska tomater eftersom lappen på påsen pratar gott om just tomater – men i påsen fanns alla ingredienser till tomatmarmeladen utom just dessa tomater. Oh well, finns säkert i affären och det är säkert tänkt att jag ska gå dit och välja just de spanska.

Det där budet fick mig att reagera lite. Jag gillar ekologiskt och jag gillar närproducerat så budet är på intet sätt anpassat till mig annat än att jag är bloggare och att jag har läsare.

För det andra är jag lite trött på alla dessa bud hit och dit och alla andra som får samma samma. Ge mig ett bra förslag på långtgående samarbete där jag som bloggare kan ge mer långvariga positiva effekter än dessa kortsiktiga bud från alla håll och kanter. Vill ni verkligen att jag ska göra skillnad för en produkt eller varumärke – låt mig jobba med det då. Långsiktigt. Alla läsare med vett i skallen fattar ju att chansen är mycket högre att jag gillar ett varumärke och delar deras värderingar på riktigt om vi har ett långvarigt förhållande. Inte om det är över så snart produkten är konsumerad. Det är därför diverse företag jobbar långsiktigt med olika profiler. Hur skulle det se ut om Charlotte Kalla bytte sponsor varje dag? Den kortsiktiga effekten skulle ge utfall varje dag, men den långvariga skulle vara grund och intetsägande. Typ noll.

Nu är inte jag Charlotte Kalla, den insikten har jag också. Inte heller får jag betalt för att bära eller använda olika produkter. Det ger mig å andra sidan en enorm frihet att tycka och tänka precis som jag vill utan press från något håll. Den pressen verkar tynga ner ganska många i förtroendefördärvet.

Jag vill på intet sätt snacka skit om PR-byrå. Jag jobbar själv i branschen och är f.d. ”PR-konsult”. Jag fattar vad deras jobb går ut på och jag har själv kontaktat bloggare i precis samma ärende – eller gett råd till företag om hur de ska gå tillväga. Men, det handlar om att göra det på rätt sätt och att alltid utgå från bloggarens drivkraft. Det är lite som en julklapp: alla är inte nöjda med samma sak. Alla vill inte ha samma sak. Alla vill inte ens ha nåt. Man måste göra olika precis hela tiden – till olika personer.

Om ni är intresserade av att göra tomatmarmelad så kommer här receptet:

1kg tomater, gärna små röda kanariska plommontomater

0.5kg syltsocker

1.5dl honung

1 vaniljstång

2 stjärnanis

5g saffran

apelsincest från 0.5 apelsin

Gör såhär:

1. Dela tomaterna i halvor, om du har stora tomater dela i mindre bitar.

2. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.

3. Sjud försiktigt tomaterna tillsammans med socker, honung, vanilj, stjärnanis tills tomaterna är mjuka. Låt gärna småputtra länge för att reducera vätska och öka smakerna.

4. Avsluta med att tillsätta saffran och apelsincest och kyl ner. Förvara i väl rengjorda glasburkar för längre hållbarhet.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
6kommentarer
  • Var det ryska posten som budade kanske?

    Sara 2011-11-24 22:45:25 http://finaprickar.blogspot.com
    Svara
  • Skippar den tomatmarmeladen. Bara namnet ger mig kväljningar.

    Det där med att jobba långsiktigt verkar inte ha gått in hos många PR företag. Har läst 5 år på uni. i internationalmarketing/brandmanagement och redan i A-kurserna var det långsiktighet som var den magiska formeln för sucess. Hade jag varit en PR byrå hade jag delat in bloggosfären i olika segment och haft olika fokusgrupper för olika produkter, samt samlat bloggarna presenterat varumärkena, filosofin bakom samt företaget så de vet vad de pratar om. Det är ju ändå de som är ansiktet utåt och hur mycket litar jag som konsument på om du säger att tomatmarmeladen var god? inte ett skit. Hade jag köpt den för att den exponeras en gång på bloggen. Svar nej. Men däremot blir jag nyfiken på Blueberry som konstant rekommenderas här och det även berättas om företagets filosofi och profil. Tycker generellt Linn Herbertssson gör det riktigt bra i sin blogg att koppla företag och produkter på ett förtroendeingivande sätt.

    pilla 2011-11-24 22:27:11 http://pernillabredolt.blogspot.com
    Svara
  • Träningen o livet: vet inte… jag undrar lite samma sak!

    admin 2011-11-24 18:54:33
    Svara
  • Var det någon poäng med att de inte levererade den viktigaste ingredinsen?

    Träningen och livet 2011-11-24 18:39:13 http://traningenochlivet.wordpress.com
    Svara
  • Suzan: yes. är jag inte hemma så läggs det utanför dörren. pr-byrån har min adress sedan tidigare kontakter. själva budgrejen är ju trevlig, men jag önskar en tydligare strategi bakom – rent generellt. inte bara i detta sammanhang utan alltid, i all kommunikation.

    admin 2011-11-24 17:27:16
    Svara
  • Har ingen aning om hur det funkar och antar att flera undrar så frågar: Kommer det ett bud och bara plingar på dörren utan att du ens pratat med företaget innan?

    Suzan 2011-11-24 17:17:50 http://www.ettdussinpannor.blogspot.com
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!