Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad

Tur att jag jobbar hemma idag – ett snyggt cykelbud ringde precis på dörren. Ja jag vet, det tillför inte det här inlägget ett dugg att säga att han var snygg men – han var faktiskt det.

Han gav mig en påse med ingredienser till ett recept: Christopher Johanssons spanska tomatmarmelad. Christopher började som kock vid Grythyttan och har varit ansvarig för mat och dryck vid Nobelfesten och vunnit priser i Årets Kock och fått stipendier och grejer. Kunnig kille alltså – god mat gör han säkert också!

Budet kommer, som ni förstår, från en PR-byrå. Jag tror det är PR för spanska tomater eftersom lappen på påsen pratar gott om just tomater – men i påsen fanns alla ingredienser till tomatmarmeladen utom just dessa tomater. Oh well, finns säkert i affären och det är säkert tänkt att jag ska gå dit och välja just de spanska.

Det där budet fick mig att reagera lite. Jag gillar ekologiskt och jag gillar närproducerat så budet är på intet sätt anpassat till mig annat än att jag är bloggare och att jag har läsare.

För det andra är jag lite trött på alla dessa bud hit och dit och alla andra som får samma samma. Ge mig ett bra förslag på långtgående samarbete där jag som bloggare kan ge mer långvariga positiva effekter än dessa kortsiktiga bud från alla håll och kanter. Vill ni verkligen att jag ska göra skillnad för en produkt eller varumärke – låt mig jobba med det då. Långsiktigt. Alla läsare med vett i skallen fattar ju att chansen är mycket högre att jag gillar ett varumärke och delar deras värderingar på riktigt om vi har ett långvarigt förhållande. Inte om det är över så snart produkten är konsumerad. Det är därför diverse företag jobbar långsiktigt med olika profiler. Hur skulle det se ut om Charlotte Kalla bytte sponsor varje dag? Den kortsiktiga effekten skulle ge utfall varje dag, men den långvariga skulle vara grund och intetsägande. Typ noll.

Nu är inte jag Charlotte Kalla, den insikten har jag också. Inte heller får jag betalt för att bära eller använda olika produkter. Det ger mig å andra sidan en enorm frihet att tycka och tänka precis som jag vill utan press från något håll. Den pressen verkar tynga ner ganska många i förtroendefördärvet.

Jag vill på intet sätt snacka skit om PR-byrå. Jag jobbar själv i branschen och är f.d. ”PR-konsult”. Jag fattar vad deras jobb går ut på och jag har själv kontaktat bloggare i precis samma ärende – eller gett råd till företag om hur de ska gå tillväga. Men, det handlar om att göra det på rätt sätt och att alltid utgå från bloggarens drivkraft. Det är lite som en julklapp: alla är inte nöjda med samma sak. Alla vill inte ha samma sak. Alla vill inte ens ha nåt. Man måste göra olika precis hela tiden – till olika personer.

Om ni är intresserade av att göra tomatmarmelad så kommer här receptet:

1kg tomater, gärna små röda kanariska plommontomater

0.5kg syltsocker

1.5dl honung

1 vaniljstång

2 stjärnanis

5g saffran

apelsincest från 0.5 apelsin

Gör såhär:

1. Dela tomaterna i halvor, om du har stora tomater dela i mindre bitar.

2. Dela vaniljstången på mitten och skrapa ur fröna.

3. Sjud försiktigt tomaterna tillsammans med socker, honung, vanilj, stjärnanis tills tomaterna är mjuka. Låt gärna småputtra länge för att reducera vätska och öka smakerna.

4. Avsluta med att tillsätta saffran och apelsincest och kyl ner. Förvara i väl rengjorda glasburkar för längre hållbarhet.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!