Din bästa träningsupplevelse?

Jag var på Balance efter jobbet för att träna crossfit. Det var inte alls lika jobbigt som förra veckan. Då gjorde vi burpees och det är nog det jobbigaste som finns.

Idag körde vi en del benböjshopp upp på bräda och det har jag tränat mycket på egen hand så det kändes inte lika ansträngande. Man blir bra på det man tränar! Benböjshoppen kombinerades med armhävningar och vi körde 21, 15 och 9 reps. I ett annat block varvade vi svingar och sådana där typiska crossfitsitups som jag inte vet namnet på. Sedan gjorde vi lite andra grejer också som försvunnit ur minnet.

På väg till Balance möts man av payoffen ”din bästa träningsupplevelse” och det fick mig att fundera. Hur pass mycket tänker gymkedjor på vad de lovar och hur ser de till att uppfylla det löftet? Vad gör Balance för att ge mig som medlem min bästa träningsupplevelse? Vad gör SATS för att ge mig som medlem ”träning du (jag) har glädje av”? På Form Friskvård i Halmstad utlovas ”drivkraften du behöver och framgången du vill ha” och på Trainin i Kävlinge får man ”mer än ett medlemsskap”. Vad betyder det? Sportclub på samma ort utlovar  ”Sveriges bästa träning” i en annons. Hur har man definierat det? Sportclubs annonsslogan är kanske inte deras payoff men det är likväl ett löfte.

Är dessa löften något man tänker på – från VD:n som ansvarar för besluten till receptionisten som varje dag möter medlemmarna? Rätt ofta känns den där payoffen som ett rent skämt. Något man klistrat dit för att det ska verka bra, sedan har man glömt bort det. Det lovas massor hit och dit men på vilket sätt efterlever man det?

Då är det enklare att göra som WorldClass som har payoffen ”creating shapes”. Shapes som i former alltså. Här utlovas inga timglasformer eller V-skapelser på förhand – att ha medlemskap på WorldClass men spendera den mesta tiden hemma i soffan ger dig också en form. Oavsett så är det i alla fall en payoff man kan leva upp till rätt enkelt. Ju högre man lägger ribban desto mer kraft bör man rimligtvis lägga på att kontinuerligt utvärdera sin verksamhet och sitt erbjudande och på så sätt leva upp till sitt löfte.

Jag vet inte om jag hittills haft mina bästa träningsupplevelser på Balance – men det har i alla fall inte varit dåligt. Som kund skulle jag däremot vilja veta på vilket sätt Balance anstränger sig för att min träningsupplevelse där ska bli den bästa jag haft. Är det kunskap och service hos personalen? Rena omklädningsrum och toaletter? Fungerande och tillräckligt många maskiner?

Det som jag nämnde ovan borde vara obligatoriskt för att ens förtjäna några medlemmar på sitt gym – och nödvändigt för att ens kunna ha som slogan ”här kan du träna”. För att ge mig min bästa träningsupplevelse har jag hittills märkt att Balance förser mig med fri tillgång av hårstylingprodukter och en snygg cykel från Bianchi som jag kan titta på. Jag vet inte varför den står där på sitt podium vid omklädningsrummen – men kanske ska den påminna oss om Bianchi Café som ligger strax intill gymmet? Det ger mig inte särskilt mycket mervärde som medlem. Ute i gymmet ligger handdukar att torka svetten med och det är en bra grej. Men mer då? Fri bindningstid är positivt och gjorde till slut att jag tills vidare valt att träna på Balance och jag uppskattar att de gör det enkelt för mig att bli av med dem. Men de borde göra mer för att vilja behålla mig – jag förväntar ju mig att få min bästa träningsupplevelse! Orkar man inte anstränga sig med det så ska man byta payoff.

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
0kommentarer

    Metro Mode Club

    SE ALLT
    metro mode weekly

    Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!