Om mig
Bloggen Träningsglädje, www.traningsgladje.se, är en hälsoblogg och en blogg om träning som funnits sedan 2006. Idag är Träningsglädje en av Sveriges största bloggar inom outdoor; till exempel cykling, löpning och skidåkning.
Jag som skriver hälso- och träningsbloggen Träningsglädje heter Sara Rönne. Jag vill uppleva livet och tusen känslor i ett par löparskor, på en cykel eller på skidor – med svett i håret och endorfinruset i kroppen.
Här på min blogg kan du läsa om löpning, cykling, skidåkning, simning, styrketräning, träningsresor, tankar om hälsa, träning och livet – och så en hel del mat och recept.
Jag minns inte mina personbästan eller rekord, men jag kommer ihåg alla känslor. För mig är det resan som är målet med min träning. Träningsglädje när det är som allra bäst.
Jag bor i Åre och Stockholm. Mitt hjärta slår för somrar och vintrar. Träning inomhus och utomhus. Jag är utbildad skidlärare och cykelinstruktör. Jag är anlitad inspiratör och föreläsare.
Min blogg Träningsglädje är en del av mitt jobb. Jag jobbar med digitala medier och framförallt digital PR och content management. Jag föreläser ofta om olika aspekter i vår digitala samtid. Jag är även frilansande fotograf och skribent.
Tusen tack till dig som läst den här träningsbloggen under alla år – och som varje dag fyller den med meningsfulla kommentarer och som skickar mig uppskattande mail. Du är en stor del av traningsgladje.se – och du är en bidragande faktor till varför den här bloggen så ofta finns på topplistor när bästa hälsoblogg och träningsblogg ska rankas. Du inspirerar mig!
Kontakt: [email protected]
Twitter, Instagram, Snapchat och Pinterest: @sararonne
Jag tar gärna emot pressinformation. För icke beställt material ansvaras ej. Alla samarbeten (affiliatelänkar och sponsrade inlägg) märks ut enligt marknadsföringslagen.
Anna
Går det att cykla i kjol med din hoj? … Jag är får lång för en tjej Scotte XL… så det blir en kill skotte för mej om nu det går att cykla i kjol i den.
Jag har en Scott Sportster, p7 (herr, jag är för lång för damcyklarna, plus att herrcyklarna är snyggare!) och jag trivs kanon! Ställbar framgafferl gör att jag kan anpassa dämpning för underlaget, jag kan hur lätt som helst byta däck till smala asfaltsdäck och breda mtb-däck, men mest kör jag med ett par mellandäck som klarar det mesta som jag cyklar på. Använder den mest som transport, men transporten kan ju ibland gå ute i skogen!
Åh vad bra, jag som ska köpa cykel kan nu se vad du får för rekomendationer. Jag har samma önskemål som dig och även en maxgrns för priset.
hhhah Sara… jag vågar knappt säga det … men jag har ev en Racer till salu.
🙂
KRAM
J
Tack för era tips!! 🙂
Fine: jaså, jag läser nog inte en enda av dem då… har inte koll på nån som nyligen köpt cykel faktiskt. alla verkar ha dem ändå… 😉
oj va alla löparbloggare köper cyklar hit och dit. Vilken internetmeme 🙂
Har en Merida hybrid racer med damram som jag fullkomligt älskar!
http://www.merida.se/speeder-t3-dam.4722068-151167.html
Transportcyklar nästan dagligen ca 30 km (sommartid) men funkar lika bra både till affären eller längre turer.
Lycka till med cykelköp – det är ett fantiastiskt bra sätt att ta sig fram!
Håller med föregående, satsa på bra växlar! Jag har flera kompisar som har tiagra och sora som liksom aldrig lyckas justera växlarna ordentligt. Jag har 105 och jag har justerat växlarna en gång på två år… Såg att det stod triple på bilderna också vet inte om det kanske betyder tre klingor i fram? Det behövs i alla fall inte i Sverige, inte ens för tjejer! Jag har tre fram på min ”alpcykel” men här hemma klarar jag mig bra med mitt compact-vevparti.
Lycka till och välkommen till en underbar sport =)
//Carolina (ps. grym blogg!!!)
Jag ääälskar min Scott 🙂 Jag har en Scott Sportster! Den är grym både på väg till jobbet och på längre cykeldistanser på asfalt och grus. Har också funderat på en racer (typ om jag vill köra Vättern etc) men då blir det direkt problem vid trottoarkanter, gropar i asfalten och inte minst på grusvägar. Jag har alltså en hybrid men med lite grövre däck och stöddämpare. Går inte att jämföra med renodlad racer men rullar ändå grymt bra konstaterar jag varje morgon när jag glider förbi rullandes medans de andra trampar. Det kallar jag bra glid! Finns bilder på den i min blogg 🙂
Tack för era tips. Ska skriva ner dem och gå till en cykelaffär och diskutera!
När jag skulle köpa min första racer (efter att ha kört på en hybrid ett tag) så fick jag tipset att komponenterna är det viktigaste. Det rekommenderas varmt att inte köpa en hoj med komponenter sämre än 105. Min hybrid har tiagra och racern 105 och det är en enorm skillnad! Som en godsvagn vs. X2000. Då du kommer spendera mycket tid på hojen är det kanske värt ett par extra tusen för lite bättre maskineri (såg att speedstern hade en kombination av tiagra & 105)? Speciellt om du har drömmar om vättern eller halvvättern eller liknande. Bara mina tankar!
Jag tror att det är ett mycket bra val. Det verkar som att du har bestämt dig för att det är den typen av cykel du vill ha så go for it!