Förbannad

Igår åkte jag Saltsjöbanan från Slussen till Igelboda station. Tåget var knökfullt och längst fram i vagnen funkade inte dörrarna till höger och längst bak funkade inte dörrarna till vänster. Det blev med andra ord panik när folk skulle tränga sig ut från en vagnsände till en annan för att komma ut. Många hann aldrig av. Bra jobbat SL!

Jag förstår att väder stör. Men om det stör – jobba för att minimera konsekvenserna. Hur svårt kan det vara att ha en konduktör (som finns med på tågen i alla fall) kolla så att alla kommer av?

På Igelboda station byter jag vanligtvis tåg för att komma hem till Solsidan men inte igår. Igår skulle vi vänta på en ersättningsbuss. Den kom inte under de 20 minuter som jag stod och väntade. Sedan tröttnade jag och ringde efter en snäll pappa som kom och hämtade mig.

Idag fortsatte tågtrafikproblemen enligt tidningar och radio. Hur det var i verkligheten är jag helt ovetande om. Jag är inte så glad i att åka tåg numer. Jag flög hem med Skyways till Halmstad och landade 10 minuter innan utsatt tid (dessutom på svart asfalt och i strålande solsken). Märkligt hur allt fungerar (ja förutom vädret då) så snart företaget inte heter SL eller SJ. Likaså förra fredagen. Det var ”snökaos” i Västra Götaland enligt medierna och jag tog Öresundståget hem klockan 22.42 från Göteborg till Halmstad. Tåget gick på tid. Körde utan problem och tog mig hem enligt plan. Vid 21-tiden avgick ett SJ-tåg från Göteborg, också till Halmstad – men på anslagstavlan stod det med elaka bokstäver att tåget var försenat till kvart i midnatt. Det snöar tydligen annorlunda för SJ än för Öresundståg.

Ett annat företag jag irriterar mig på är Telenor. Jag beställde en telefon som skulle skickas hem och detta var för 2 veckor sedan. Idag ringde jag de som har hand om lagret och då kan inte de hitta någon beställning på telefonen. Trornijagblirförbannadeller? Svar ja.

Ilska är bra. Det blir bra ilska av träning. Grymma intervaller, eller något…

Igår

Idag

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
18kommentarer
  • Att flyget fungerar när inte tåget gör det beror nog på så enkla saker som att det är fler flygbolag som trafikerar, och vill trafikera, exv. sträckan gbg-sthlm. Vill man vara kvar får man se till att det funkar. Upphandlingen av tågtrafik verkar ju mest ta hänsyn till lägsta pris etc. vilket naturligen innebär attd en som har sämst förberedelser vinner upphandlingen.

    Ytterligare en fördel för flyget är att det är ytterst sällan flygen cirkulerar strömlösa ovanför skövde i ett par timmar emedan det snarare är regel än undantag att tågen från sthlm till gbg blir stående ett tag på skaraslätten. Hellere att jag väntar på flygplatsen än i ett tåg..

    Jonas 2010-02-23 17:11:29
    Svara
  • Att flyget fungerar när inte tåget gör det beror nog på så enkla saker som att det är fler flygbolag som trafikerar, och vill trafikera, exv. sträckan gbg-sthlm. Vill man vara kvar får man se till att det funkar. Upphandlingen av tågtrafik verkar ju mest ta hänsyn till lägsta pris etc. vilket naturligen innebär attd en som har sämst förberedelser vinner upphandlingen.

    Ytterligare en fördel för flyget är att det är ytterst sällan flygen cirkulerar strömlösa ovanför skövde i ett par timmar emedan det snarare är regel än undantag att tågen från sthlm till gbg blir stående ett tag på skaraslätten. Hellere att jag väntar på flygplatsen än i ett tåg..

    Jonas 2010-02-23 17:11:29
    Svara
  • Nu kanske det är lätt för mig att säga som inte har blivit drabbad men jag tycker att det är lite häftigt att ibland bli väckt ur vardagen och inse att vi är små basilusker i världsrymden. Dvs att vädret och naturen är större än vad vi och vår teknik är. Men då har jag som sagt inte behövt vänta timmar på tåg i många minusgrader. Plötsligt verkar transportlöoning än mer lockande… 🙂

    malin 2010-02-23 16:24:17 http://rosamiltondagboken.blogspot.com/
    Svara
  • Nu kanske det är lätt för mig att säga som inte har blivit drabbad men jag tycker att det är lite häftigt att ibland bli väckt ur vardagen och inse att vi är små basilusker i världsrymden. Dvs att vädret och naturen är större än vad vi och vår teknik är. Men då har jag som sagt inte behövt vänta timmar på tåg i många minusgrader. Plötsligt verkar transportlöoning än mer lockande… 🙂

    malin 2010-02-23 16:24:17 http://rosamiltondagboken.blogspot.com/
    Svara
  • Jadu..detta snökaos som inträffar VARJE ÅR.
    Som norrlänning undrar jag när Stockholmarna och SJ/SL(och andra ”sörlänningar”)ska lära sig att vinter är någonting som kommer varje år..så också snön.
    Facinerande minst sagt och irriterande när man blir utsatt för det!

    //M

    Martina 2010-02-23 16:01:57 http://www.martinasjokvist.blogspot.com
    Svara
  • Jadu..detta snökaos som inträffar VARJE ÅR.
    Som norrlänning undrar jag när Stockholmarna och SJ/SL(och andra ”sörlänningar”)ska lära sig att vinter är någonting som kommer varje år..så också snön.
    Facinerande minst sagt och irriterande när man blir utsatt för det!

    //M

    Martina 2010-02-23 16:01:57 http://www.martinasjokvist.blogspot.com
    Svara
  • Da var det problemet med statligt ägande igen…

    Pilla 2010-02-23 15:49:50 http://www.pernillabredolt.blogspot.com
    Svara
  • Da var det problemet med statligt ägande igen…

    Pilla 2010-02-23 15:49:50 http://www.pernillabredolt.blogspot.com
    Svara
  • Åh det är så jäävla sant! Sj vägrade att sätta in tåg föratt rälsen var snöbetäckt, mende satte inte heller in några ersättningsbussar eftersom de ansåg att det var för farligt att köra på söndagen. Däremot gick både Oslo tågens ersättningsbussar och de vanliga linjetrafiksbussarna. För att inte nämna att Sj valde att sätta igång tågen bra mycket senare än Oslo-tågen sattes igång. Hur fungerar de? De går ju på samma räls!

    Stijna 2010-02-23 14:31:29 http://stijnas.blogg.se
    Svara
  • Åh det är så jäävla sant! Sj vägrade att sätta in tåg föratt rälsen var snöbetäckt, mende satte inte heller in några ersättningsbussar eftersom de ansåg att det var för farligt att köra på söndagen. Däremot gick både Oslo tågens ersättningsbussar och de vanliga linjetrafiksbussarna. För att inte nämna att Sj valde att sätta igång tågen bra mycket senare än Oslo-tågen sattes igång. Hur fungerar de? De går ju på samma räls!

    Stijna 2010-02-23 14:31:29 http://stijnas.blogg.se
    Svara
  • …dessutom är det gratis toaletter på flytplatserna. det är det sällan på tågstationer. 😉

    Sara 2010-02-23 14:21:47
    Svara
  • …dessutom är det gratis toaletter på flytplatserna. det är det sällan på tågstationer. 😉

    Sara 2010-02-23 14:21:47
    Svara
  • ms:
    absolut. dessutom är flyget en miljöbov! hela situationen är rätt ironisk – att flyget, vårt hatobjekt nummer 1 – funkade så pass prickfritt. det funkade lika prickfritt i söndags kväll då jag flög upp…

    Sara 2010-02-23 14:19:47
    Svara
  • ms:
    absolut. dessutom är flyget en miljöbov! hela situationen är rätt ironisk – att flyget, vårt hatobjekt nummer 1 – funkade så pass prickfritt. det funkade lika prickfritt i söndags kväll då jag flög upp…

    Sara 2010-02-23 14:19:47
    Svara
  • SJ och SL i ett nötskal!

    Grabben 2010-02-23 14:19:27 http://snabbafotter.blogspot.com/
    Svara
  • SJ och SL i ett nötskal!

    Grabben 2010-02-23 14:19:27 http://snabbafotter.blogspot.com/
    Svara
  • Förstår att du är förbannad och frustrerad, och håller delvis med dig. Men att säga att allt fungerar för andra företag än SL & SJ är väl att ta i? Flyget har ju sina egna problem. Ofta strejkdrabbade, problem med teknik, isiga vingar, isiga landningsbanor, dimma, konkurshot osv. Vad jag försöker säga är väl att jag under större delen av året inte litar ett dugg mer på flygbolag än på tågtrafiken.

    ms 2010-02-23 14:06:46
    Svara
  • Förstår att du är förbannad och frustrerad, och håller delvis med dig. Men att säga att allt fungerar för andra företag än SL & SJ är väl att ta i? Flyget har ju sina egna problem. Ofta strejkdrabbade, problem med teknik, isiga vingar, isiga landningsbanor, dimma, konkurshot osv. Vad jag försöker säga är väl att jag under större delen av året inte litar ett dugg mer på flygbolag än på tågtrafiken.

    ms 2010-02-23 14:06:46
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!