Om mig
Bloggen Träningsglädje, www.traningsgladje.se, är en hälsoblogg och en blogg om träning som funnits sedan 2006. Idag är Träningsglädje en av Sveriges största bloggar inom outdoor; till exempel cykling, löpning och skidåkning.
Jag som skriver hälso- och träningsbloggen Träningsglädje heter Sara Rönne. Jag vill uppleva livet och tusen känslor i ett par löparskor, på en cykel eller på skidor – med svett i håret och endorfinruset i kroppen.
Här på min blogg kan du läsa om löpning, cykling, skidåkning, simning, styrketräning, träningsresor, tankar om hälsa, träning och livet – och så en hel del mat och recept.
Jag minns inte mina personbästan eller rekord, men jag kommer ihåg alla känslor. För mig är det resan som är målet med min träning. Träningsglädje när det är som allra bäst.
Jag bor i Åre och Stockholm. Mitt hjärta slår för somrar och vintrar. Träning inomhus och utomhus. Jag är utbildad skidlärare och cykelinstruktör. Jag är anlitad inspiratör och föreläsare.
Min blogg Träningsglädje är en del av mitt jobb. Jag jobbar med digitala medier och framförallt digital PR och content management. Jag föreläser ofta om olika aspekter i vår digitala samtid. Jag är även frilansande fotograf och skribent.
Tusen tack till dig som läst den här träningsbloggen under alla år – och som varje dag fyller den med meningsfulla kommentarer och som skickar mig uppskattande mail. Du är en stor del av traningsgladje.se – och du är en bidragande faktor till varför den här bloggen så ofta finns på topplistor när bästa hälsoblogg och träningsblogg ska rankas. Du inspirerar mig!
Kontakt: [email protected]
Twitter, Instagram, Snapchat och Pinterest: @sararonne
Jag tar gärna emot pressinformation. För icke beställt material ansvaras ej. Alla samarbeten (affiliatelänkar och sponsrade inlägg) märks ut enligt marknadsföringslagen.
Anonym:
Ja jag är väldigt snål. Det vet nog alla som läser min blogg att jag inte är någon spenderare. Jag stjäl toapapper från offentliga toaletter. Jag gömmer mat från buffén i servetter och tar med hem. Jag gömmer glas i jackan och tar hem från krogen och jag plankar alltid.
Eller kanske inte.
Höjden av snålhet kan väl aldrig någonsin vara att välja att köpa något som kostar mer än 100% av alternativet???
Haha,det var nog höjden av snålhet. Eller du kanske inte spolar efter du varit på toaletten? Eller sitter med dubbla tröjor för att slippa ha på värmen hemma? Eller rotar i återvinningsbehållarna bakom matbutikerna för att hitta kasserad mat?
Svar på dina senaste inlägg på min blogg:
Jag förordar inte det generella av slentrian. Det borde du ha koll på om du läser bloggen då och då.
Det som JAG, och många med mig, uppskattar bloggarna för är dess raka, ärliga kommunikation. Den färgas av reklam och hur du än vill att det ska vara ärligt med sponsrade rekomendationer blir det aldrig det.
Du skriver: ”För övrigt borde de flesta kändisar, de flesta magasin och många TV-program hamna i samma förkastliga låda som de flesta bloggare.”
Precis! Förutom den lilla detaljen att de som säljer sin trovärdighet som bloggare är i stor minoritet, inte ’de flesta’ som du skriver.
Skillnaden är också att bloggen är inte ett media styrt av ett bolag eller förening. Det är en person som skriver till en mindre skara läsare. Om du mixar ihop bloggars funktion med tv-programs förstår jag varför mitt inlägg upprör dig. Jag ser dem som två olika sätt att kommunicera.
Du frågar även: ”hur tänker du när du skriver att 98% av bloggarna lyckas med att vara ’naken’? Vilka bloggar utgår du från då?”
Vilka bloggar det är och hur stora de är beror på genre. Talar vi träning är du storbloggare men inte om vi jämför med allmäna bloggar som t ex Kenza. Genrellt kan man dock säga att ju större blogg desto större risk att det finns sponsrade rekomendationer.
Du skriver också: ”Men betyder inte att du inte har integritet om du skriver om en produkt du fått och provat – oavsett vad du skriver att du tycker om den.”
Jo, det är precis vad det betyder. En köpt röst.
Du kan dock förklara min ståndpunkt på ett enkelt sätt – så som jag själv skrev i inlägget: Jag är en stofil.
Svaret på din fråga (i min blogg):
Av den enkla anledningen att man, enligt otroligt många vetenskapliga undersökningar sedan 50-talet, kunnat konstatera att man är vänligare inställd till en produkt som är gratis. Jag har läst många sådana under min tid i reklambranchen.
Att ge någon en produkt, be den skriva till 1000 läsare vad man tycker om produkten, är billig reklam.
Om någon köper en produkt själv och sedan rekomenderar den är den recensionen mer värd, enligt mig. Sedan kanske jag inte håller med men recensenten är i a f värd respekten av dess åsikt inte är köpt.
Angånde ditt inlägg om mina åsikter om bloggare som gör reklam för produkter de inte betalar själva:
Du missar poängen, Puma. Jag ogillar inte att man gör reklam för produker man gillar. Jag menar att man dödar trovärdigheten om man rekomenderar produkter man FÅTT för att man är populär bloggare. Eller fått betalt att göra reklam för (samma sak men olika betalt).
Jag gör reklam. Jag betalar dock för de produkter jag rekomenderar. Fick ett erbjudande en gång om en produkt som jag omedelbart tackade nej till. Men jag använder den produkten. Lite integritet har jag dock.
http://dumbas.blogg.se/2008/december/stofil.html
Hahahaha, Yogite, jag älskar det, för påsarna räcker även till de halvlitershinkar jag gillar att dricka te ur!
Fråga grabben tillbaka vad en öl kostar. Tror det är mera än 2 kronor. 😉
Tack för nyårstipset! Jag ska fira nyåret i Stockholm och lovar att spana efter Grabbens fyrverkeri! 🙂