Jag har en talang och det är att i ett tidigt stadium hitta up and coming bloggare. Eftersom jag till en del är i PR-svängen brukar jag rekommendera dem till några av mina uppdragsgivare – när jag tycker att det passar.
Det finns många bloggar men det är som på audition på Idol eller så, man ska ha det där lilla extra – vad det nu är. En förmåga att knyta ihop säcken på många plan.
En av de bloggare som jag rekommenderade för några år sedan har växt från ingenting till att nu vara affischnamn och göra designsamarbeten. En annan bloggare har på kort tid blivit bloggprisnominerad och en välkänd profil.
Det som dessa bloggare har gemensamt är att de satsat på sin blogg. If you want your blog to be your business you have to treat your blog as your business. Rent krasst: det finns inget ”jag hinner inte”. Det ligger hårt arbete bakom stora bloggar, de skrivs med själ och hjärta. En stor blogg har alltid högsta prio.
Det finns såklart fler anledningar att blogga än att skriva en ”stor blogg”. Nya vänner, massor med inspiration, del i en gemenskap etc. Att blogga är en kul fritidssysselsättning precis som träna, baka, resa eller vad det nu kan vara.
Har du tänkt på varför du bloggar? Och vad du vill med ditt bloggande? The Nectar Collective har gjort en ”my 2015 blogging goals” som jag tycker är bra. Använd den, den kommer nog att få dig att börja tänka – hur kan du till exempel maximera det som du tycker är roligt med bloggandet – och hur kan du minimera det tråkiga?