Det är mÃ¥nga som tror pÃ¥ Facebook och att plattformen kommer att överleva allt annat eftersom sÃ¥ mÃ¥nga företag puttat in sÃ¥ mycket pengar i sina Facebooksidor. Facebook är inte nÃ¥got välgörenhetsprojekt för att vara schysst mot dig och mig som vill skriva roliga statusar och sÃ¥. Facebook är business. Men, jag tror inte pÃ¥ Facebook som en världsöverlevare och jag tror inte det spelar nÃ¥gon roll hur mycket pengar företag puttar in för i slutändan handlar det om var kunden är – och den styrs inte av pengar.
Med det sagt sÃ¥ vill jag ocksÃ¥ poängtera att det inte är fel att lägga en del av sin budget pÃ¥ Facebook som marknadsförare – jag gör det varje dag i mina uppdrag. Men man ska veta vad man gör och varför och pÃ¥ vilka villkor. Som företagssida pÃ¥ Facebooks är det ”pay to play” som gäller. Facebook har redan flera gÃ¥nger ändrat i sin algorithm sÃ¥ att de statusar du skriver pÃ¥ din företagssida syns hos allt färre bland dina följare oavsett hur bra du är pÃ¥ att känna din mÃ¥lgrupp och vad de gÃ¥r igÃ¥ng pÃ¥. Du spelar pÃ¥ en lÃ¥nad arena och du har noll kontroll.
Idag gick P1 Sommar ut med sina sommarpratare och jag tänkte snarare ett förstrött ”jaha” istället för ett ”wow äntligen”.  Med podcastens snabba entré sÃ¥ är P1 Sommar faktiskt inte lika intressant: samtal finns det gott om i poddarna och för min del blir Sommar bara en ytterligare pod att lyssna pÃ¥ – att jag skulle komma ihÃ¥g att lyssna live finns faktiskt inte pÃ¥ världskartan.
Podcasts kan startas av vem som helst och vara om vad som helst och pÃ¥ senare tid är det rätt mÃ¥nga företag som kört igÃ¥ng podcasts. Jag har tidigare tipsat om Norwegians ”FramgÃ¥ngsresor” som jag tycker är intressant och har precis letat upp Svenskt Näringslivs ”Sverige tar matchen” som gÃ¥r lite i samma banor. Jag läser pÃ¥ Resume om ”Smaklöken” frÃ¥n Weibulls och har nyss börjat prenumerera pÃ¥ ”HÃ¥kans och Lenas podcast” frÃ¥n Stadsmissionen. Det finns mÃ¥nga fler exempel pÃ¥ podcasts med företag som stÃ¥r bakom, vilket alltsÃ¥ är en skillnad mot att företag sponsrar podcasts. Företagspodcasts är ett exempel pÃ¥ trendbegreppet content marketing.
Apropå att inte tro på Facebook så tror jag inte heller på tvodd eller vad det kallas. Tid är en bristvara och jag tror att få(?) har tid att sitta och se på människor som pratar. Lyssna är enklare och kan göras var som och när som.
Däremot tror jag på hemsidor och jag tror faktiskt på bloggen, som också anses vara ett fenomen på utdöende. Enligt min mening så är det lite survivor of the fittest som gäller och att etablera sig på flera plattformar och se det som en dynamisk miljö som aldrig står stilla, oavsett om det handlar om träningsblogg eller företagsblogg. Facebook var igår, Instagram är idag och något annat kommer imorgon. Genom att förstå att det är så världen fungerar online så behöver man inte stå handfallen när man inte når ut på Facebook på samma sätt som man gjorde förr.
Den riktigt stora skälvan kommer nog när Google ändrar sin algorithm, vilket de kontinuerligt gör men aldrig riktigt sÃ¥ mycket som pÃ¥ Facebook. Det är Google som jag ser som den stora basen för allting online – inte Facebook. För mig skulle Facebook lika gärna kunna bli omkörd imorgon.