Jag vaknade tidigt imorse. ÃndÃ¥ var jag sÃ¥ himla trött. Som överkörd av en Ã¥ngvält. Jag vaknade till liv uppe vid frukostbuffén och gick all in pÃ¥ äggröra, nypressad apelsinjuice, smoothie och sÃ¥ en liten vÃ¥ffla… Trimtextgänget laddade för sin tur och det var mycket cyklister i omlopp. Klockan 9 fick jag mÃ¥nga lyckönskningar pÃ¥ min fortsatta väg frÃ¥n i stort sett alla jag mötte (tusen tack) och jag var iväg. Det var lite smÃ¥mulet men det funkade fint för mina armar hettade frÃ¥n gÃ¥rdagens strÃ¥lande solsken.
FrÃ¥n Högbo valde jag Tidernas Väg tills den tog slut. Jag fick fin utsikt i stort sett hela tiden. Eller, jag minns att det var fint och mycket vatten i början. Vad som hände mellan kilometer 10-30 minns jag ärligt talat inte men jag antar att det rullade pÃ¥. Efter dryga 30 kilometrar var jag i Ockelbo och det var mitt första delmÃ¥l. Efter 45 kilometer var jag i Lingbo och det var mitt andra delmÃ¥l. Det hade börjat bli kuperat men gÃ¥r det uppför sÃ¥ gÃ¥r det utför… Jag minns att jag fascinerades över att vissa uppförsbackar är väldigt lättrullade medan andra är extremt sega – trots att de ser mer eller mindre likadana ut. Den tanken Ã¥terkom till mig flera gÃ¥nger senare ocksÃ¥. Mycket märkligt!
I Lingbo fikade jag lite även om jag fortfarande var mätt frÃ¥n frukosten. Jag drack en Pucko men hoppade snart pÃ¥ cykeln igen och hade siktet inställt pÃ¥ Kilafors som jag skulle cykla förbi efter ungefär 75 kilometer (total väg). Vägen dit innehöll en hel del sega uppförslut men ocksÃ¥ roliga skyltar med ”Playa de LÃ¥ngbro”. Det började dessutom bli varmt och vindarna liksom skiktade sig och vissa kändes tropiska och andra skönt svalkande. Luften var snÃ¥l pÃ¥ syre och det kändes som sommar!
NÃ¥gra kilometer innan Kilafors tog Tidernas Väg slut och jag cyklade ut pÃ¥ betydligt större och mer trafikerade väg 83 mot Bollnäs. Det är inte den mysigaste cykelvägen men jag hade bara dryga 20 kilometer till Bollnäs. De trevligaste ekipagen att bli omkörd av är helt klart lastbilar som generöst gÃ¥r ut till mötande körfil när det är fritt fram för dem att göra sÃ¥. Dessutom hÃ¥ller de sällan mer än 90. Andra bilar kör ofta om riktigt snabbt och jag förundrades en del över hur ovilliga man är att lämna bra med utrymme. Det har aldrig varit riktigt trÃ¥ngt eller riktigt nära – men kör man pÃ¥ en raksträcka med fri sikt sÃ¥ kan man kosta pÃ¥ sig att lämna lite utrymme.
Strax innan Bollnäs körde jag upp mig till dagens högsta maxpulsnotering när jag var i en kö tillsammans med mÃ¥nga bilar som skulle förbi ett vägarbete över en bro och det var ett körfält att tillgÃ¥. Det fanns inget annat än att hÃ¥lla maxfart sÃ¥ jag gjorde det – medan bilarna höll vägarbetsbegränsad fart. Efter 200 meter var vi förbi och andhämtningen lÃ¥g i halsgropen. Det är kul med jobbigt att köra fort!
När jag kom fram till Bollnäs kändes det som att jag var i mål men jag hade faktiskt 15 kilometer kvar. Dessa sista kändes som en mental nerförsbacke eftersom jag sprungit den sträckan i vintras. Jag körde gamla vägen förbi Edstuga, Freluga och Sörbo och slog av på takten lite. När jag drygt 100 kilometer från start angjorde mål så var jag nöjd och glad men inte alls lika trött som igår. Inte heller hade jag haft någon dipp eller riktigt tunga kilometrar. I alla fall inte som jag minns såhär efteråt. Det är stor skillnad på att cykla 100 kilometrar och att cykla allt annat över det.
Imorgon blir det vilodag. Jag ska reka mitt vägval inför sträckan Söräng – Lassekrog!
Grått nära Ockelbo
Träd. Träd. Träd.
Strålande sommarväder i Hälsingland!
Cykeln!
Välkomstkommitén väntar i vacken: löparhunden och mormor!
Jag bytte snabbt cykelskorna mot andra skor och vilade ut en stund på trappen
Jordgubbar till middagsmat. Mmm!