Viktiga beslut fattas i magen. SÃ¥ är det för mig. Nu gör jag lite slut med Nike. Jag har aldrig varit lika Nike-frälst som à sa, men jag har tyckt att Nike varit snyggt och gjort bra grejer. Det gör de fortfarande – men de vill inte att jag ska köpa (jag har rent krasst fel Ã¥lder och fel image).
Jag förstÃ¥r att vissa läser saker och ting rent bokstavligt talat. Det är inte sÃ¥ man ska läsa det här inlägget. Det är klart att Nike vill att jag ska köpa! Men jag upplever att de pÃ¥ senare tid använder en viss kommunikation kring sitt varumärke som inte alls attraherar min kundtyp – därför är jag inte sÃ¥ begeistrad. Jag tycker att det i grund och botten finns en riktigt bra story kring Nike. Om hur det grundades – om coola citat som hänger pÃ¥ väggarna i olika Nike Stores i världen. Men – det är inte sÃ¥ man kommunicerar det i Sverige och där tappar man mig. SÃ¥ som det är nu identifierar mig inte med Nike helt enkelt – och jag rÃ¥kar vara en sÃ¥dan person som ”köper varumärken” för vad de kommunicerar och den känsla de förmedlar – och stÃ¥r för.
IgÃ¥r var jag pÃ¥ invigningsevent för Nikes shop in shop-yta pÃ¥ Stadium Drottninggatan (man har ocksÃ¥ en shop in shop pÃ¥ Intersport som ligger vägg i vägg – ytan pÃ¥ Stadium är däremot lite större). Just dÃ¥ (men inte enbart dÃ¥) blev det sÃ¥ himla tydligt att Nike inte riktar sig till mig – sÃ¥ jag gör mentalt slut nu. Men det var kul sÃ¥ länge det varade!
Jag kommer fortfarande att träna i Nike (läs: jag tycker absolut inte illa om Nike – jag konstaterar bara att jag inte är mÃ¥lgruppen) eftersom jag har mycket Nike hemma (och jag älskar ju Nike Free-skorna!) men det kommer inte att bli med den känsla som jag fick pÃ¥ det här eventet. Sara Althini, det eventet gjorde du riktigt bra och det var dÃ¥ och där som jag fastnade för Nike!
GÃ¥rdagkvällens Nike-event var för mycket yta och för lite känsla. Man lyckades bra med att visa snygga kläder men jag saknade Nikes värderingar. Det var ett ”grunt” event. Och det är sÃ¥klart trÃ¥kigt att säga det eftersom Nike gör mycket snyggt och för att en av mina bästa vänner är en Nike Master Trainer.
I mitt huvud fÃ¥r jag inte ihop hur Nike tänker: jag tittar pÃ¥ trainer teamet och ser en rad kompetenta tjejer och killar som i mÃ¥nga fall är en bit över 30 Ã¥r och jag bildar mig en uppfattning om Nike utifrÃ¥n det. Och jag ser vilken approach Nike tar ikväll – och därmed ocksÃ¥ vem de vänder sig till – och det blir en frontalkrock i mitt huvud.
Jag köper med känsla. Det betyder att jag jag gÃ¥r igÃ¥ng pÃ¥ varumärken (det är trots allt en typ av identitet) och service (bemötande – i butik, kundtjänst, sociala medier eller vad det nu kan vara). Jag kommer aldrig att handla frÃ¥n nätbutiken Zalando eftersom deras SEO-byrÃ¥ är usla pÃ¥ bloggrelationer. Jag kommer heller inte att gÃ¥ tillbaka till Texas Longhorn pÃ¥ Hantverkargatan eftersom det tydligen var mitt fel att jag fick ost pÃ¥ hamburgaren när jag beställde laktosfritt. Mitt hjärta slÃ¥r däremot lite extra för Craft eftersom jag träffat personerna bakom varumärket och de lever verkligen sitt brand och känns äkta och genuina. Jag är en storkonsument av Västerbottensost (det är faktiskt den enda ost jag köper) eftersom det produceras i det lilla samhället Burträsk och det känns därmed ”pÃ¥ riktigt”.
Jag kommer också att sluta som Nike Run Club leader. Jag gör saker med hjärtat.
UPDATE & FÃRTYDLIGANDE: Nike gör snygga och bra saker! Jag känner mig bara inte pratad till som mÃ¥lgrupp. Troligtvis är jag inte heller mÃ¥lgruppen enligt den svenska marknadsstrategin. No hard feelings!
Snyggt? Tveklöst!