Framtidens mat är gränslös

Jag läser ett utdrag ur Ridderheimsrapporten om framtidens mat, framtagen av framtidsstrategiföretaget Kairos Future. Det slår mig att framtidens mat är gränslös.

Gränslös i att shoppingtrenden är flytande och att vi kommer kunna handla ”var som helst när som helst eftersom allt är en köpmiljö”. Med ”allt” menas mobiler, sociala medier, tunnelbaneperronger och att företagen måste vara beredda på att möta kunden var som helst under hela dygnet. Hej då Ica som har öppet 9-5 alltså. Min personliga reflektion är att det ställer krav på infrastrukturen för transport, något som är väl utvecklat i USA (enligt en Primes retailspaning) – men som jag misstänker är rätt underutvecklad i Sverige.

Även inspirationen är gränslös. Vi är vana vid snygg inspiration på nätet – och ställer samma krav på miljö och inspiration vid köpet. Det blir en särskild utmaning för fysiska butiker – och kräver utveckling av dagens matbutiker på nätet som ärligt talat har en del att jobba med.

Informationen vi upplever är gränslös och vi orkar inte fatta beslut hela tiden. Företag måste bli smartare på att rikta rätt shoppinglösning till rätt målgrupp så att det blir enklare för oss att veta, och köpa, vad vi vill ha. Gränslöst utifrån hur butiker (online eller offline) ska utformas och funka.

Vi vill vara gränslösa i hur vi lagar mat. Vi vill göra det naturligt och lekfullt. Bort med det stela och trista!

Vi vill vara gränslösa när vi äter mat. Vi vill kunna köpa mat på vägen genom mobila enheter. Vår omvärld är dynamisk och så även där vi handlar vår mat. Borden på restauranger blir till långbord för små och stora sällskap istället för isolerade öar och vi vill kunna äta medan vi gör annat.

Med de nya mattrenderna föds nya koncept. ”Seating” är ett begrepp för social eating och Köttbaren är väl det närmsta vi kommit i Sverige hittills just vad gäller borden då. Man sitter runt stora bord och äter oavsett om man är flera sällskap om 2 personer eller en grupp på 10. Och kanske kommer du snart höra talas om Eatdentity. Något som redan existerar även om just själva ordet är relativt okänt. Såhär skriver man i rapporten om det:

För många är det viktigt att skaffa sig en unik och personlig identitet. maten spelar en allt viktigare roll för att skapa den identiteten. vad vi äter, var vi äter och hur vi äter säger något om våra värderingar och vilka vi är de sociala medierna har gett oss fl er möjligheter att bygga vårt personliga varumärke, inte minst genom att lägga upp bilder på råvaror, shoppingmiljöer, maträtter och middagar. på Facebook, instagram och pinterest är det vanligt med bilder på mat. i en tid när det blir viktigare med mat som livsstil och identitet måste handlarna tänka på att individanpassa sina erbjudanden och verkligen svara på konsumentens fråga: vilken identitet bygger JAG med den här maten?

 

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!