Asics kickar igång året med sin största kampanj i Europa någonsin. Kul. Asics öppnar också en flagship store på Hamngatan. Kul. Det är Asics femte flagship efter städer som Tokyo och New York. Så det är faktiskt superkul.
Men hur var det nu med kampanjen? Det är fina filmer. Men vad har en dansk handbollsspelare, en fransk sprinter, en tysk triathlet, en brittisk och en fransk långdistanslöpare gemensamt? Jo en grej – de är män. Allihopa! Och så finns det en film med en häcklöpare – kända Lolo Jones. Tillsammans med sprintern Lemaitre är hon den kändaste i fältet i mina ögon, men det skulle ju inte skada att ha några fler tjejer. För de finns ju, säkert även Asicssponsrade sådana. På YouTube finns också klipp med en holländsk tjej som tävlar lokalt i ”hockey” (alltså inte svensk hockey) – kanske är hon en del av de ”vanliga” människorna man kan läsa om i Dagens Media och på Resume.
Min åsikt i en mening om kampanjen: roligt gjorda filmer men lite för rena och lite för glamorösa för budskapet men framförallt tråkigt att det är så få elittjejer. Min åsikt om Asics flagship store: superkul.