Jag är inte sponsrad av Holistic – men av olika anledningar har många av deras produkter hamnat i mina köksskåp ändå. Ofta är det via goodiebags på event, till exempel på vårt träningsevent till förmån för bröstcancerforskningen eller nu senast på The Convention där alla presentatörer fick en påse från Holistic att ta med sig hem. Inget som är specifikt riktat mot just mig personligen alltså – jag har bara varit på rätt plats vid rätt tillfälle.
Holistic har starkt profilerat sig mot personer som är intresserad av tränings och hälsa. Jag jämför med andra aktörer på marknaden, typ Superfruit eller Go for Life. Jag har haft kontakt med Go for Life tidigare och de har också funnits med i goodie bags som jag delat ut till bloggläsare, men närvaron går inte att jämföra med Holistic.
Och det där är himla intressant när jag låter det snurra några varv i huvudet. Det finns verkligen alla möjligheter för de som vill profilera sig mot den målgrupp som utgörs av dig och mig och många andra som är intresserade av träning och hälsa. Och det finns verkligen, verkligen alla chanser för typ alla aktörer inom träning och hälsa att profilera sig på Facebook. Jag är fan på rätt många sidor – men otroligt få ger mig som ”fan” något egentligt värde.
Ta ett gym till exempel, eller en producent av en produkt som hjälper tränande att bli bättre på något. På dessa företag jobbar folk som är experter på något område, t.ex. personliga tränare, dietister eller vad som helst. Och dessa företags kunder – vad vill de? Jo, de vill ju träna och äta för att bli hälsosammare/starkare/snyggare/snabbare/få mindre ont eller ditten och datten. Vad kommunicerar oftast dessa företag på Facebook? Man önskar trevlig helg, ställer kanske någon fråga då och då och man har en lite lätt trevlig mysstämning på sin fan page där man ibland berättar om några kampanjer och så vidare.
Fokusera istället på att ge sina fans värde i form av den kunskap som experterna på företaget faktiskt besitter. Varför ger Elixia, Sportlife och andra gymkedjor på Facebook inte hard facts och tips på bra övningar eller faktisk kunskap? Varför påminner man inte oss som tränar på deras gym om viktiga grejer som alla som tränar bör veta om, t.ex. om det vikten av uppvärmning, om övningar man lätt gör fel på och så vidare. Varför berättar inte företagen som på något sätt säljer superfoodiga saker varför vi ska äta just det ena och det andra och vad det tillför oss?
Det hade kunnat vara så mycket bättre – som företag har man så mycket intressant att berätta som man förmodligen inte vet om! En fan page är ingen plats för enbart kampanjer. En fan page är en plats för dialog med sina kunder där man skapar och vinner på bra kundrelationer. Resultatet av en Facebookstrategi där man som företag delar med sig av reellt värde tillsammans med trevligheter hade skapat ett helt annan typ av intresse – tror jag.
Ett exempel på en rätt så bra fan page är Kung Markatta. Man delar ut gratisprodukter och delar med sig av recept. Man är snabb på att svara på kommentarer och det syns att man har engagerade fans. Jag vet ingenting om Kung Markattas övriga kommunikationsstrategi, men som den person jag är hade jag gärna velat se lite mer information om varför det är så viktigt med just den ekologiska aspekten (den nämns väldigt lite) och vad olika produkter tillför (det nämns väldigt lite) oss. Men kanske vill inte Kung Markatta fokusera på hur ekologiska val gör skillnad och kanske ser man sig inte som ett superfoodföretag. Och då agerar Kung Markatta alldeles förträffligt korrekt utifrån den strategi man lagt.
För att knyta ihop den här säcken som har Holistic som rubrik så vill jag återigen tipsa om mullbär (mina kommer från Holistic och jag fick dem i helgen och på en träningsträff för ett tag sedan). Himla gott alltså. De ska minska sötsug sägs det. Jag fattar inte riktigt hur eller varför – mullbäret i sig är ju sött! Ett sådant svar hade jag gärna fått på någon fan page, tillsammans med info om diverse andra grejer man går och undrar över och där svaren v e r k l i g e n finns hos företag som driver fan pages – men som man aldrig förmedlar.
En kul och annorlunda fruktsallad blev det igår: päron, kiwi, mullbär, mandlar, hasselnötter, pistagenötter, gojibär och pumpakärnor. På det en blandning av kesella och kesella vanilj.