Inte långt efter det att jag tyckte uttryckte min nyfikenhet inför Adidas som varumärke men påpekade att det kändes opersonligt och inte ”pratade till mig”, så läser jag om Adidas kommande globala kampanj.
”All Adidas” samlar Adidas tre varumärken Sport Performance, Adidas Originals och Sport Style i en och samma kampanj.
– Dagens konsumenter är inte så endimensionella utan lever i flera kulturer och det är där som Adidas har sin spets. All Adidas firar bredden och passionen hos idrottsmän, musiker, artister, säger Adidas USA-chef Patrik Nilsson.
Nyfiket tittar jag på filmen men tänker att det måste ha varit killar som gjort denna. Killar i Kanada. För det är mest killar som sportar – medan tjejerna åmar sig. Kanske kan man kalla det pole dancing (som ju faktiskt blivit en träningsform det senaste året). Och just det, på slutet får vi se en halv sekund av den kroatiska höjdhopperskan. Sedan är filmen slut.
Jag hoppas på mer framöver från Adidas. Fortsättningen ska tydligen bli som en dokumentärserie där man får följa ambassadörerna (t.ex. Björn Ferry eller Fiona & Rebecca) i deras vardag. De lokala filmerna görs av lokala byråer och jag hoppas det riktas lite mer mot tjejer också. Jag vill nämligen gilla Adidas. Jag är oerhört sugen på ett gäng av deras löparskor men samtidigt vill jag kunna identifiera mig med de varumärken jag ”skyltar upp mig med” varje dag. Beckham och basket känns inte som jag.