Magnus går från klarhet till klarhet. Eftersom jag sagt det så himla många gånger förut så känner jag mig lite tjatig. Men vad gör man inte när man läser något som är så bra att man vill visa det för hela världen? Lägger ut det på bloggen förstås!
Varenda aktör inom den här branschen som definieras inom ramarna för träning och hälsa borde rannsaka sig själva. Hur väl hänger man med. Hur väl känner man till bilden av sitt egna varumärke? Och då menar jag framförallt i den dynamiska världen som är sociala medier.
I de sociala kanalerna äger man inte sitt varumärke. Det gör användarna. I de sociala kanalerna vinner transparens och ärlighet: det egna ryktet är aldrig bättre än den svagaste länken. Det borde vara en självklarhet att intressera sig för vad användarna tycker om den tjänst eller produkt man erbjuder. Inte enbart för att stärka sitt varumärke eller bygga brand value – utan helt enkelt för att öka intäkterna och minska kostnaderna. De sociala kanalerna erbjuder stora möjligheter för kampanjer till lågt pris och därmed stora möjligheter för positiv ROI på sina insatser. Men det finns en hake. Sociala kanaler är inte särskilt konventionella – och det är just konventionell som gym-, hälso- och träningsbranschen är.
Magnus spaning om träningsbloggarnas roll intresserar mig mycket. Han beskriver oss som en slags Råd & Rön som recenserar och kommenterar. Jag delar hans uppfattning och har dragit precis samma slutsats i en jämförande analys av 2 av Sveriges största gymkedjors digitala närvaro som presenterats som ett exempelcase för rätt många företag som funderar på sin roll i sociala medier.
Magnus går ett steg längre och skriver:
Utopi: Den första snyggt utformade digitala träningstidningen föds med övningar på youtube, playlists, interaktiva pass och listor med musik från spotify. iPad och läsplattorna blir nya plattformar.
Magnus trendspanar också om mer atletisk träning, om mer allroundträning, om morgonträning, grön träning och en massa annan träning. Har jag sagt att jag är ett fan av hans blogg?