Stenen är i rullning

Spin Spirit sätter stenen i rullning med detta inlägg och det tycker jag att han gör rätt i. Han för fram många vettiga åsikter och insikter och jag tror att kommentarsfältet kommer fyllas på med mer. Såhär skriver jag i en kommentar:

”jag är emot reklam” säger många och visar i nästa inlägg upp nya produkter som man inhandlat. det som tyvärr gör den sortens reklam finare är för att så många inte tydligt säger att de fått vissa grejer. det är synd – mest för en själv som förlorar på det i slutändan. jag försöker för allt i världen vara tydlig med när jag har fått grejer. för ärligt talat, om jag skulle säga nej till att få testa en produkt jag i alla fall vill ha och istället köpa den produkten så vore det ett rätt så irrationellt beslut. för mig är det rätt självklart att man trots att man fått en sak ska vara ärlig med sin bedömning och där verkar det ju också fallera rätt rejält ibland. men då handlar det inte att det är att man fått den gratis som är problemet, det är hur gratisgrejerna behandlas av de som fått den. att man inte själv förstår att man förstör för sig själv är väldigt, väldigt synd.

Om det någon gång är tveksamt att jag fått eller köpt en produkt får ni gärna säga till. Det ligger i allra högsta grad i mitt intresse att vara tydlig på denna punkt. Jag ogillar starkt när bloggare har dolda agendor och smygskriver om grejer. Jag är otroligt medveten om att så fort jag skriver om en gratisgrej utan att berätta att det är just en gratisgrej så är de förtroende ni känner för mig raserat. Med andra ord: då är min blogg körd (om jag inte styr om till att bli en sådan där provocerande bloggare förstås)!

Jag tackar ja till att testa de grejer som intresserar mig. Jag har tackat nej många gånger eftersom jag inte känner att det skulle tillföra min blogg eller mitt liv något. Och har många andra berättat om en ”nyhet” före mig, ja då känner inte jag något behov av att tjata ut folk med ytterligare samma nyhet. Jag tar för givet att de som läser min blogg också läser andra träningsbloggar. Så tipset till PR-byråerna är att inte skicka produkter och pressutskick till alla träningsbloggare du kan hitta. It will not work. Det tillför mig och min blogg ingenting att skriva något som alla andra också skriver om. Är jag inte först med en grej så kan jag visserligen testa – men jag kommer förmodligen inte att skriva om det. Sorry. Min blogg handlar inte om att sprida nyheter. Den handlar om att sprida träningsglädje. Vill man få ut sitt budskap på ett förbestämt sätt får man köpa annonsplats.

Att inte skriva ut om man fått eller köpt någonting tycker jag är ett uppenbart problem på många bloggar som skrivs av journalister – oavsett om det är en blogg som ligger på samma plattform som en tidning eller om det är en ”egen” blogg.

När det handlar om redaktionellt material (oavsett om det är i tryckt eller digital media) framgår det sällan om en produkt är köpt eller inte. Det svämmar över med prov-ex och recensions-ex till redaktionerna och det har aldrig varit något konstigt att dessa prylar hamnar på diverse plocksidor som vilka köpta produkter som helst.

Sociala medier är dock en helt annan arena med andra krav på transparens och ärlighet. Krav som ställs på både företag och personbloggar. Det gäller även journalistbloggar som oftast drivs av en person även om det ibland är tvetydigt huruvida innehållet är redaktionellt eller inte eftersom gränser suddas ut. Ta Svenska Dagbladets sajt som exempel: här skrivs det om smink som om det vore nyheter. Kanske är detta på väg att utvecklas till nyheter för att driva trafik till tyngre nyheter?

Jag kan förstå att journalister kan bli förvirrade när regelverket plötsligt ändras. Det som varit självklart blir inte alltid det och nu måste den mest triviala sak i världen – som att man får produkter skickade till sig – helt plötsligt förklaras när man skriver om det. I bloggen ses journalisten ofta som privatperson. Och som bloggande privatperson, oavsett om man är journalist till yrket eller inte, måste man förstå att ja, du får grejer hemskickade till dig för att du ska skriva om det, men din trovärdighet kommer att öka om du 1) är tydlig med att du fått en produkt och 2) är ärlig med vad du tycker när du fått en produkt. Det borde ligga i en PR-byrås intresse att ha trovärdiga ambassadörer för sina kunders räkning men tyvärr är mycket av det mesta här i livet rätt kortsiktigt tänkt.

Återigen, om du tycker att jag är otydlig med om jag fått någon produkt så säg gärna till. Jag vill inte att det ska missuppfattas. Jag är gärna en reklampelare för de varumärken jag gillar – men mest av allt är och vill jag vara Sara Rönne – Träningsglädje.

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!