Jag kan förstÃ¥ att människor stavar fel ibland. Men när man gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng ser uppenbara stavfel i reklamblad, pÃ¥ skyltar och flyers – ja dÃ¥ är jag inte sÃ¥ himla överseende längre. De flesta av oss kan skriva – det gör vi ju dagligen – men just för att vi alla ”kan det” sÃ¥ glömmer vi bort att det ocksÃ¥ är ett yrke att skriva. Har det därför blivit mer okej att stava fel och konstigt? Inte i min värld.
I min värld är yta lika viktigt som innehÃ¥ll. Ja, faktiskt. PÃ¥ en skylt skriver WorldClass att de erbjuder ”Gratis PT” pÃ¥ en rad och ”konsultation” pÃ¥ raden under. Vad menar de dÃ¥, är det gratis med PT pÃ¥ WorldClass? Och hur kommer konsultationen in i det hela? Visst fattar jag att de egentligen menar gratis PT-konsultation men hallÃ¥, skriv det dÃ¥! Och sammansättningen ”jättelÃ¥gt” är lika olyckligt som ”pyttestort”. Kikar man lite extra pÃ¥ den här bannern sÃ¥ läser man att man kan teckna medlemskap. Kap brukar ju oftast vara positivt, men är detta ett kap? Om nu deras copy inte kan skriva – kan deras personliga tränare nÃ¥got om träning? Ja, sÃ¥ pass hÃ¥rt dragna är mina slutsatser.