Jag kan förstå att människor stavar fel ibland. Men när man gång på gång ser uppenbara stavfel i reklamblad, på skyltar och flyers – ja då är jag inte så himla överseende längre. De flesta av oss kan skriva – det gör vi ju dagligen – men just för att vi alla ”kan det” så glömmer vi bort att det också är ett yrke att skriva. Har det därför blivit mer okej att stava fel och konstigt? Inte i min värld.
I min värld är yta lika viktigt som innehåll. Ja, faktiskt. På en skylt skriver WorldClass att de erbjuder ”Gratis PT” på en rad och ”konsultation” på raden under. Vad menar de då, är det gratis med PT på WorldClass? Och hur kommer konsultationen in i det hela? Visst fattar jag att de egentligen menar gratis PT-konsultation men hallå, skriv det då! Och sammansättningen ”jättelågt” är lika olyckligt som ”pyttestort”. Kikar man lite extra på den här bannern så läser man att man kan teckna medlemskap. Kap brukar ju oftast vara positivt, men är detta ett kap? Om nu deras copy inte kan skriva – kan deras personliga tränare något om träning? Ja, så pass hårt dragna är mina slutsatser.