Reklam på bloggar

Jag fick en kommentar som jag gärna vill dela med mig av. Dels för att jag själv funderar en del på det och för att jag gärna vill höra er åsikt. En blogg är ingenting utan dess läsare!

Kanonblogg du har! Här läst bloggen en längre tid och det känns som antalet reklambanners i bloggen snart tar överhanden. Numera får man scrolla för att komma ner till senaste inlägget.

Precis sådär känner jag ibland. Vissa dagar är det värre än andra. Ibland undrar jag hur reklammänniskan bakom bannern tänkte när de skapade något som sticker i ögonen och ger huvudvärk. Banners ska locka till klick – inte skrämma bort potentiella kunder för evigt!

Jag gillar reklam som är bra och relevant. Jag gillar reklam som tillför något. Som intresserar mig. När en modeintresserad person läser ELLE så är de 20 första sidorna med reklam en värdefull del av tidningen. När jag läser ELLE kan jag inte bry mig mindre om de 20 första sidorna. Däremot gillar jag alla sidor i en träningstidning – oavsett om de består av redaktionellt material eller helsidesannonser. Jag är intresserad av det som sägs och visas på ett helt annat sätt. Jag vill faktiskt veta vilka nya produkter som kommit ut på marknaden, jag vill veta om priser och utförsäljningar. I ett sådant sammanhang uppskattar jag reklamen! Högst upp på mina sida snurrar just nu en banner om 20% rabatt på Stadium.se, tillsammans med ett gäng andra banners. Det tycker är en relevant banner!

Just nu är det väldigt mycket reklam på den här bloggen. Precis som de flesta andra bloggportaler och alla tidningar så finansieras bloggarna av reklam. Dagens Nyheter skulle inte existera utan reklam. Och det skulle inte heller Spotlife, portalen jag ligger på, göra. Det är på gott och ont.

Det som är bra med intäkterna från reklamen är att driften av bloggen är mer tillförlitlig. Systemet bakom funkar, det kommer nya applikationer och liknande som tillför bloggen något. Det som är dåligt är att reklamens relevans inte är vad den borde vara. Det har jag påpekat för de som driver Spotlife och det jobbar de på, bland annat genom att låta Spark i baken vara bloggscout vad gäller träningsbloggare till Spotlife. Det tycker jag är bra. Då kan vi kanske få fler relevanta annonsörer till våra bloggar som faktiskt tillför er läsare något, istället för huvudvärk, irritation och frustration.

Tycker ni att reklamen är så fruktansvärt enerverande att ni inte vill komma hit och läsa längre, ja då får jag byta bloggportal. Problemet är att det inte finns något som lockar – förutom en blogspot-blogg. Och det kapitlet har jag redan gjort!

Jag tar gärna emot era åsikter och synpunkter kring detta. Min blogg är trots allt ingenting utan er!

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!