Jag var på SATS före klockan 08.00 imorse. Inte för att träna utan för att lyssna.
SATS och trender
Det var marknadsföreningen i Stockholm som tillsammans med SATS Zenith och marknadschefen Martina Dyfverman hade bjudit in till ett seminarium om SATS framgångshistoria. Det pratades om SATS och hur de lyckats bli så stora (och framgångsrika) på så kort tid.
Men det pratade ocksÃ¥ lite framtida trender. SATS, liksom stora delar av övriga branschen, strävar efter att gÃ¥ frÃ¥n ett ”gymtänkt” till ett ”wellnesstänk”. T.ex. sÃ¥ kallar man sina anläggningar för träningscenter hellre än gym. Tanken är att träningen ska locka alla, bÃ¥de unga och gamla (SATS riktar sig idag mot Ã¥ldersspannet 25-40 Ã¥r, men i framtiden vill man satsa mer pÃ¥ bÃ¥de yngre och äldre).
Martina avslöjade att kampsporter kommer stort, och att de inkorporeras i många andra klasser än bara de renodlade kampsportsklasserna. Personlog träning växer och växer och även om det är ganska nytt i Sverige är en ytterligare trend att paketera den personliga träningen på nya sätt. T.ex. personlig träning inför bröllopet. SATS har faktiskt anammat detta redan idag då man kan rikta in sina PT-timmar mot golf t.ex.
På det hela taget handlar mycket om framtidens träningstrender på SATS om funktionell träning.