5 saker jag inte visste om cykling (innan jag började cykla)

Cykling är hett. Och roligt. Fullkomligt fantastiskt är det faktiskt – jag älskar att cykla! Tillsammans med Helena och Elna kommer jag göra som en liten miniserie på tema cykling framöver. Vårt första inlägg handlar hur det var när vi började cykla. För ja, alla har vi varit nybörjare och den där nybörjartröskeln är jobbig. Kunskap är trygghet och vi vill ge så mycket cykelpepp vi bara kan under 2016!

Med det sagt, här är fem saker jag inte visste om cykling innan jag började cykla. Saker som är självklart idag men som absolut inte är det när man står i början av sin cykeleufori och undrar varför man själv inte förstår det som man tror att alla andra kan (men som alla andra inte alltid har kunnat):

1. Att man bör pumpa däcken inför varje gång man cyklar

Hur ofta pumpar man däcken på sin vanliga damtralla eller vad man nu har? Typ aldrig. Förrän det är så lite luft i däcken att man känner hur fälgen liksom nästan går i marken och det blir fruktansvärt obekvämt att rulla över trottoarkanterna. Men inför varje runda med min landsvägscykel eller cyclocross så kollar jag lufttrycket för att i princip nästan alltid fylla på med mer luft.

Jag använder jag en cykelpump där jag kan mäta trycket i psi eller bar. Jag köpte ett gäng olika (läs: billigare) cykelpumpar innan jag hittade min favorit. De andra mätte också psi och bar men de var för dåliga; med min BlowJoe så är det enkelt att pumpa cykeln. När du köper en cykelpump så kolla så att den är kompatibel med ventilerna på din cykel.

Olika cyklar ska ha olika mycket luft och vad just din cykel ska ha står på sidan av däcket. En välpumpad cykel rullar snabbare, och cyklar man landsväg vill man att det ska gå snabbt. Men det är inte så himla härligt att ha stenhårda däck när man cyklar mountainbike eftersom det är stökigare underlag i skogen och då vill du också ha en mer smooth ride. Korrekt pumpade däck minskar också risken för punktering.

Om du undrar varför du måste hålla på och pumpa jämt och ständigt så beror det på att luften naturligt sakta pyser ur däcket även när cykeln bara står och väntar på att få komma ut – det är precis som med bildäck.

När du köpt din cykel; se till att du tar bort plastplupparna på ventilen och släng dem. De är onödiga enligt stilreglerna (som mest går ut på att du och cykeln ska vara ett snyggt ekipage).

cykel sara

2. Att man måste köpa pedaler och sadel och sådant till cykeln

Den här grejen förstår min sambo fortfarande inte. Han tycker att det är helknäppt att när man köper en cykel så finns det en massa delar som antingen inte följer med (pedaler) eller inte ens passar (sadel). Det kan ju vara lite knepigt men så är det i alla fall.

När du köper en cykel så är pedaler något du köper extra – och sadel något du på en gång helst vill byta ut.

Vilka pedaler du vill ha beror på. Min första landsvägscykel hade spd-pedaler vilket var bra för då kunde jag ha samma cykelskor till min landsvägscykel och min mountainbike (som också hade spd-pedaler). Jag hade samma skor även när jag körde spinning; spinningcyklar har oftast spd-pedaler. Men, rätt så snart kommer du som landsvägscyklar vilja ha SL-pedaler.

Jag upplever att SL gör mig starkare på cykeln; jag får ett bättre rundtramp och därmed mer kraft ur varje tramptag och därmed rullar cykeln snabbare. Dessutom tycker jag att jag sitter fast mer i pedalen vilket känns tryggt när jag vill trampa, men jag kan förstå att det känns läskigt för den som mest fokuserar på hur man ska komma ur pedalen. Det där handlar mest om att öva på att komma ihåg att klicka ur foten i tid.

Sadeln du får med cykeln är en allmän sadeln som kanske eller kanske inte passar din rumpa. Passar den inte så kommer det inte alls att bli särskilt kul att cykla. Det är viktigt att du sitter på ett bra sätt på sadeln så att du inte får ont eller skav. Detta mäts ut i butik och handlar inte om hur bred din rumpa är – utan beror på dina sittknölar. Sadlar kan se ut på en mängd olika sätt!

Jag har en utprovad sadel på min landsvägscykel som jag gjorde i samband med en bikefit. Här syns både min utprovade sadel och mer information om bikefit.

3. Hur man växlar

Jag blir fortfarande full i skratt när jag i panik ringde min ”cykelfadder” Karin en gång när jag var en mil hemifrån och skulle växla och inte kom ihåg hur man gjorde. När du tittar på en landsvägscykel så ser du bara en av reglagen som du puttar på för att växla; den är ofta silverfärgad. Men, den andra växeln är samma reglage som du använder som broms. Alltså: bromsen är även växeln. Det ser likadant ut vid båda dina händer (dvs vid båda sidorna av bockstyret).

Min nuvarande landsvägscykel har elektroniska växlar. Det är ingen jättenödvändighet om man aldrig provat; men har man testat så känns det rätt så smooth. Cykeln bestämmer alltså inte växel själv, men jag behöver inte trampa igenom själva växlandet på samma sätt som med ”vanliga” växlar. Som sagt, en kul grej men ingen jättenödvändighet.

4. Att man måste fota sin cykel på ett visst sätt

Alla cykelregler (de där stilreglerna som jag nämnde ovan) skulle kunna bli en egen bok men ska du fota din cykel så ska kedjan ligga på den stora klingan och pedalen ska stå som runt 9.15 om du tänker dig pedalerna som två klockvisare. Tydligen får man heller inte luta ramen mot någonting. Det finns som sagt en uppsjö cykelregler som du kan hitta mer info om här. Det där om att fota cykeln på rätt sätt gör jag fortfarande rätt så ofta fel på (typ som nedan).

cyclocross

5. Hur kul det är

Jag höll på att köpa min cykel i typ ett år innan jag äntligen gjorde slag i saken. Ett bortkastat år eftersom jag gått miste om flera cykelrundor under det året. Jag köpte min cykel på vinst och förlust efter att min kompis Karin pratat om hur mycket om gillade att cykla.

Att ha koll på vilken cykel man ska köpa är svårt och jag kollade runt massor på nätet vilket är guld värt eftersom de flesta cykelhandlare lägger upp alla sina cyklar där. Jag köpte föregående års modell vilket gjorde cykeln billigare. Karins råd var att inte kompromissa på komponenterna vilket var ett mycket bra råd; därför kompromissade jag med årsmodellen istället.

Cykling är helt sanslöst fantastiskt roligt. Jag kan faktiskt inte nog beskriva det i ord. Landsvägscykling är själva essensen av frihet.

9b5b23b73bf15bfd0d9e15ce273fe9b2_980x0_c_85_s_v4

 

Nu tycker jag att du ska fortsätta läsa Elnas och Helenas inlägg med 5 saker som de inte visste om sedan de började cykla:

> Läs Elnas inlägg här!

> Läs Helenas inlägg här!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
24kommentarer
  • Jag sitter här och försöker komma på argument till min sambo till varför jag ska skaffa en ”riktig” träningscykel, han undrar varför jag inte kan motionera på min damcykel!! Eftersom jag aldrig provat en racer eller liknande har jag väldigt svårt med argumenten. ”Det verkar så himla härligt” är mitt enda än så länge…hur beskriver man bäst skillnaden!?

    Jessica Bengtsson 2016-02-20 21:01:19
    Svara
    • Svar på Jessica Bengtssons kommentar.

      oj, det är som natt och dag! som att springa i träskor vs. lätta, tunna löparskor. som att ro en träbåt vs. paddla en snabb kajak. som att springa på asfalt vs. springa i sand. alltså det är verkligen SÅ HIMLA HÄRLIGT. man får ut så mycket mer per tramptag! och det är en helt annan känsla. frihet alltså!! (ps. motionera på damcykel kan man absolut göra ändå, men man kan motionera genom att springa i träskor också… :-p )

      Sara Rönne 2016-02-21 16:58:51
      Svara
  • Men shit, jag har ju inte fattat någonting! Men jag cyklar i alla fall,och tog mig genom Cykelvasan 45 🙂 Men jag kanske måste börja plugga på lite 🙂 Här finns ju bra källor att börja med! Tack 🙂

    AktivaDagar-Camilla 2016-01-23 08:53:11 http://aktivadagar.com
    Svara
  • Jag är inte där ännu men jag jobbar på det. Jag älskar tanken på att cykla men i verkligheten är jag alldeles för mesig. Det går för fort i nedförsbackarna, är för mycket bilar på vägen och så är det ju det där med att pumpa däcken…

    Kari 2016-01-20 21:36:06 http://forskojsskull.se
    Svara
    • Svar på Karis kommentar.

      pumpningen och hastigheten är enklast – bilarna är svårare. men jag har mestadels träffat på schyssta bilförare!

      Sara Rönne 2016-01-20 22:01:35
      Svara
  • SÅ jäkla bra! Jag vill också göra en spinoff på det här!

    Jessica 2016-01-20 20:57:19 http://www.jessicaclaren.com
    Svara
  • Jag hade också svårt för växlarna första tiden, kunde aldrig fatta vilken som gick vart. Nu har jag dessutom två olika växelsystem på crossen och landsvägshojen vilket innebär att de är olika (med SRAM så för du den lilla längre in för att växla upp och bara halvvägs in för ner, den stora bromshandtaget är låst och bara för broms…), alltid lika kluvet när jag har cyklat mycket på en av hojarna och sen ska byta till den andra!

    Anna Jansson 2016-01-20 18:43:06 http://www.annamjansson.se
    Svara
  • Var tvungen att läsa ”BlowJoe” två gånger. Läste fel först…… Hehe! 😀

    PS. Jag MÅSTE snart införskaffa en cykel. Har pratat om det i evigheter, men får aldrig tummen ur… *suckar åt mig själv* ;-P

    Rund är också en form! 2016-01-20 14:19:26 http://rundarocksaenform.wordpress.com
    Svara
  • Åh, just det ja – det där med att inte kunna växla, jag minns med fnissig känsla hur det var när jag fick hem min racer, efter att ha hållt på med MTB i flera år – och plötsligt hade jag plockat upp en liten cykel med vingligt smala hjul och…ehm…inga växlar? Hade aldrig klurat ut att man växlade med bromshandtagen själv, har bestämt för mig att jag ringde en vän! När jag väl förstått hur pumpade jag upp däcken till två kilo (det är jättemycket luft på mtb) och drog av några rundor med alldeles för lågt tryck, tills någon erfaren klämde på däcket och förklarade att det skulle i ungefär sju kilo. ÅH, så typiskt kul!

    Svara
    • Svar på Elnas kommentar.

      hahaha finns en drös roliga grejer som liksom är så självklart nu; kul att tänka tillbaka på det!!

      Sara Rönne 2016-01-20 11:04:38
      Svara
  • Blev utmanad av en kompis att vi skulle cyckla tjejvättern i fjol så då var det bara att köpa en bra cyckel o träna på . Det var gruvigt att sätta sig första gången o pinna på men skam den som ger sig !
    Fyrtio mil i benen innan loppet gjorde att det gick super bra o jag är så stolt över mig själv !
    Det var det roligaste jag gjort på länge o nu har jag anmält mig till halv vättern i sommar !
    Cyckel är verkligen stor lycka !!!!

    saradenrara 2016-01-19 23:18:16
    Svara
  • Men oj, det där med fotoregler hade jag ingen som helst aning på. Får läsa på inför årets säsong helt enkelt. Vore ju pinsamt att göra fel nu när jag vet att det finns regler. Kul med cykelpepp en dag då Göteborg är täckt av ovanligt mycket snö.

    Dorotea Pettersson 2016-01-19 22:48:15 http://www.dorro.se/bucketlist2016
    Svara
  • Wow för cykelpepp och cykellycka! Älskar sådana här små temaserier. Jag själv blev otroligt sugen på att cykla igår, alltså inte i det här vädret som är just nu utan jag längtade efter våren/sommaren – för att cykla är just ”Cykling är helt sanslöst fantastiskt roligt. Landsvägscykling är själva essensen av frihet”. Ser fram emot näst inlägg om cykelpepp.

    Clara Edvinsson 2016-01-19 22:16:19 http://www.claraedvinsson.se
    Svara
  • Kul med cykelinpiration! Vill ha en landsvägscykel men har inte tagit mig över tröskel än, men snart så 🙂

    Camilla 2016-01-19 21:48:03 http://Www.camillatranar.com
    Svara
  • Ja hur man fotar en cykel ja! Jag gör hopplöst fel varje gång, tycker till och med att min cykel ser bättre ut från fel håll. När Hasse skulle fota min header var han där och petade så att det skulle se rätt ut med pedaler på båda cyklarna, haha, jaja tänkte jag. Äh, strunt samma!

    Helena Enqvist 2016-01-19 21:44:58 http://www.helenaenqvist.se
    Svara

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!