En onsdag i New York

Vi har så himla bra dagar här i New York. Igår åt vi på en fantastisk restaurang precis bredvid hotellet som var lika bra som den var dyr. Det fina är att vi hade en minst lika bra kväll idag, men på ett helt annat sätt – och en annan prisklass.

Men vi tar det från början: idag, onsdag den 20 april, vaknade vi på ett soligt men lite blåsigt Manhattan. Vi tog lite sovmorgon eftersom gårdagskvällen innehöll såväl en flaska rött som en promenad förbi Trump Tower eftersom det var val igår och Donald Trump som alltid är i hetluften.

Runt klockan 9 tog vi tunnelbanan downtown och klev av på Christopher Street. Några hundra meter från stationen, vid Waverly Place, ligger Jeffrey’s Grocery som serverar ostron om kvällarna – och en god frukost och brunch om morgnarna. Jag valde avokadosmörgås och en tallrik med bär och det var gott. Men sådana här ställen finns överallt i hela stan och känns lite typiskt New York på något sätt.

New York Jeffrey's Grocery New York Jeffrey's Grocery

Efteråt promenerade vi Bleecker Street och jag blev sugen på att köpa en väska. Jag avstod, eftersom den kändes lite dyr – men orimligheten i att jag senare spenderade lika mycket pengar på Sephora utan att fundera över det? Ibland finns det liksom ingen rim och reson.

När vi kom till Meatpacking District tog vi trappan upp till The High Line och promenerade den hela vägen bort till 34:e gatan. Den har blivit jättelång sedan sist och oavsett hur många gånger som jag gått på de där gamla järnvägsrälsen som numer blivit en stadspark så är det alltid en trevlig promenad. Sista biten känns lite tråkig och bjuder inte på någon vidare utsikt – men däremot fascinerande många skyskrapor som byggs, och det är ju också en utsikt i sig.

New York High Line New York High Line New York High Line

På eftermiddagen hoppade vi på en båt som åkte hela vägen runt Manhattan. Har du inte sett Manhattans skyline från vattnet så är det ett tips även om det känns turistigt. För några år sedan tog vi en sunset cruise i New York – och den här gången åkte vi en längre tur och hade hela tiden Manhattan på ena sidan och New Jersey, Queens och Bronx på den andra.

New York cruise Circle Line freedom tower taxiboat IMG_6080 New York cruise Circle Line skyline statue of liberty IMG_6086 New York cruise Circle Line skyline IMG_6087 New York cruise Circle Line Brooklyn bridge IMG_6096 New York cruise Circle Line IMG_6126 New York cruise Circle Line IMG_6127

När vi kom till land igen tog vi en kort promenad till Hell’s Kitchen där vi tog bästa bordet på vår favoritrestaurang El Centro. Jag tipsar gärna andra om den här restaurangen men jag är också fullt medveten om hur det är med tips på saker och ting: dels gillar man olika och det i sig ska man komma ihåg. Men, hur bra man upplever att en restaurang är beror på så många saker: humör, sällskap och en massa andra saker. Vi gillar El Centro för att det var så himla bra första gången vi var där. Bara det gör att jag blir alldeles lycklig av att gå dit även om det är fem år senare; eftersom minnet från då smittar av sig på nu.

Om du går dit; gör som jag och beställ in frozen margharitas (antingen som den är eller med smak av jordgubb) och välj en nachos med kyckling som ni delar på – och sedan fajitas till varmrätt.

Stämningen på El Centro är uppsluppen och högljudd. Jag gillar att gå hit tidigt (typ runt 17.30) – då tycker jag att det är som allra bäst!

New York El Centro Hell's kitchen New York El Centro Hell's kitchen

Inget besök till New York är riktigt komplett utan att gå förbi Times Square – vilket var vad vi gjorde efter middagen. Sedan lämnade jag Times Square med en stor påse från Sephora. Allt var inte nödvändigheter men vissa saker bara måste jag ha; som bra rengöring till exempel. Jag har Dermalogicas cleansing wipes sedan tidigare och nu köpte jag ”radiance boosting” cleansing wipes från Ole Henriksen – de doftar ljuvligt och är riktigt bra!

New York Times Square New York Times Square New York Times Square New York Times Square New York Times Square

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
2kommentarer

Metro Mode Club

SE ALLT
metro mode rekommenderar

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!